ارائۀ الگوی تأثیرپذیری رفتار زیستمحیطی از کمپینهای زیستمحیطی: با رویکرد مرور نظاممند
(ندگان)پدیدآور
کاظمی سراسکانرود, زهراشیرخدایی, میثمیحیی زاده فر, محمود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سلامت محیط زیست بهدلایل مختلف از کاهش تنوع زیستی و جنگلزدایی گسترده گرفته تا گرمشدن بیسابقۀ جهانی کاهش یافته است که در این میان، تقویت رفتار زیستمحیطی تحتتأثیر کمپینهای زیستمحیطی آگاهیدهنده میتواند چارهساز باشد. هدف از پژوهش حاضر در مرحلۀ اول شناسایی و دستهبندی نظریههای رفتار زیستمحیطی براساس پارادایم جدید بوممحور و در مرحلۀ دوم ارائۀ الگویی برای تبیین رفتار زیستمحیطی تحتتأثیر اثربخشی کمپینهای زیستمحیطی است. این پژوهش بهلحاظ هدف، اکتشافی و بهلحاظ اجرا، پژوهشی کیفی در پارادایم تفسیری است. محققان برای دستیابی به این هدف از رویکرد مرور نظاممند پیشینۀ موجود در پایگاه دادۀ اسکوپوس در بازۀ زمانی 2010 تا 2023 استفاده کردهاند. براساس نتایج، پژوهشهای انجامشده درزمینۀ رفتار زیستمحیطی به سه بخش مهم موضوعات پژوهشی، یعنی رفتار زیستمحیطی افراد با نقشهای متفاوت، پیشایندها و پیامدهای این رفتار دستهبندی و سپس مسیرهای پیشرفت نظری این حیطه در سه بخش توسعۀ نظری (نظریههای روانشناسی و جامعهشناسی)، اکتشاف نظری (نظریۀ ارزش-باور-هنجار و نظریههای مرتبط با زمینهها) و یکپارچهسازی نظری (ترکیب علل بیرونی و درونی و ترکیب عقلانیت و احساسات) خلاصه شد. درنهایت، براساس آخرین مسیر پیشرفت نظری، یعنی ترکیب عقلانیت و احساسات با ترکیب نظریۀ ارزش-باور-هنجار و نظریۀ نگرش-رفتار-زمینه، الگویی برای نشاندادن تأثیرپذیری رفتار زیستمحیطی و عوامل تببینکنندۀ آن (آگاهی، دانش، ارزش و نگرش) از کمپینهای زیستمحیطی ترسیم شد.
کلید واژگان
کمپینهای زیستمحیطیرفتارهای زیستمحیطی
نظریۀ ارزش-باور-هنجار
نظریۀ نگرش-رفتار-زمینه
مرور نظاممند
بازاریابی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2023-11-221402-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران



