تحلیلی نهادگرایانه بر فضای کسب و کار و کارآفرینی بخش گردشگری ایران
(ندگان)پدیدآور
فرزین, محمدرضاحسن پور, محمودمحمودزاده, سید مجتبیعرب مازار, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل کیفیت فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری یکی از مهمترین مقدمات بهبود فضای کسب و کار گردشگری است. در این خصوص اقتصاد نهادگرای جدید که بر محیط نهادی تمرکز دارد، روابط بازیگران گردشگری را در چارچوب محیطی تفسیر میکند که تأثیر دولت، قوانین و ساختار حاکمیت در آن غیر قابل انکار است. در این پژوهش تلاش شده است تا با مفهوم نهادگرایی و با رویکرد کیفی (روش تحلیل مضمون یا تم) تبیینی پایهای از عوامل موثر در محیط نهادی بازار بخش گردشگری ارائه شود. لذا با استفاده از مصاحبه عمیق با 24 نفر از خبرگان اقتصادی و گردشگری،عوامل نهادی مؤثر بر فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری شناسایی و تبیین شد.نتایج تحقیق سه تم اصلی،سیستم قانونی،سیاستهای دولت و علم و فناوری با تمهای فرعی آنها،شناسایی شد که محیط کسب و کار گردشگری متاثر از آنها است و مدیریت و سازماندهی این عوامل میتواند در بهبود و ...
کلید واژگان
"گردشگری""نهادگرایی جدید"
"فضای کسب و کار گردشگری"
"کارآفرینی"
"نهادگرایی"
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2322-32942476-597X




