مدل مفهومی برای تصویر ذهنی گردشگران داخلی از فضاهای شهری اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طیبی, امیرذکاوت, کامراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناخت و تفسیر تصویر فضای شهری به عنوان مقصد گردشگری، هدف اصلی این پژوهش است تا بتواند راه را برای تغییر یا تعمیر این تصویر ذهنی، از طریق شناسایی ویژگیهای محیطی دخیل در آن، فراهم کند. این پژوهش جز اولین پژوهشها در این حیطه (گردشگری شهری) است که فضای شهری را موضوع و مقصد گردشگران داخلی قرار داده است. این پژوهش از نوع تفسیری است و از نظریه زمینهای استفاده کرده است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل30 نفر از گردشگران داخلی بودند که از فضاهای شهری اصفهان، دیدن کرده بودند. دادهها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته، جمعآوری شدند. سپس بر اساس تحلیل ساختارمند نظریه زمینهای و بر اساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. مقوله مرکزی، تصویر ذهنی گردشگران داخلی از فضاهای شهری اصفهان است که در دو بعد شناختی و عاطفی و با توجه به شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آنها ارائه شده است.
کلید واژگان
تصویر ذهنی گردشگر از مقصدفضای شهری
نظریه زمینهای
مدل پارادایمی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2322-32942476-597X




