• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی روندها و نیروهای پیشران موثر بر آینده آموزش علم‌سنجی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    امامی قره تپه, ابراهیمعصاره, فریدهابراهیمی, سعیدهآسمانی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.270 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی - کاربردی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: حوزه علم­‌سنجی مانند سایر حوزه‌­های علوم انسانی تحت تاثیر عوامل مهم و کلیدی قرار دارد که آن را به سمت آینده‌ای مطلوب پیش می‌برد. آموزش در حوزه­‌ی علم‌­سنجی همواره باید به بقا و رشد خود در سال‌های آینده ادامه دهد و لازمه بقا، رشد و تعالی این حوزه توجه هم‌زمان به عوامل تاثیرگذار بیرونی و درونی حوزه می‌­باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی روندها و نیروهای پیشران موثر بر آینده آموزش علم‌سنجی ایران می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش‌­های مرور متون و پیمایش انجام شده است. پنل خبرگی با حضور 15 نفر از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی انجام شد و در مرحله بعد پرسشنامه محقق ساخته در میان خبرگان توزیع شد.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد نیروهای پیشران تاثیرگذار بر آینده آموزش­ حوزه علم‌سنجی را می‌­توان در 11 شاخص کلی (7 شاخص درونی شامل فلسفه و الگوی آموزش عالی برای رشته، نیروهای آموزشی، برنامه‌­های درسی رشته، تسهیلات و امکانات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سطح علمی دانشگاه‌ها و مشکلات خاص حوزه و 4 شاخص بیرونی شامل شاخص جامعه‌شناختی، اقتصادی، فناوری اطلاعات و سیاست‌گذاری و مدیریت نظام­ آموزش عالی کشور) با 57 گویه دسته‌­بندی کرد.اصالت/ارزش‌افزوده علمی: با توجه به وضعیت نامطلوب روندهای آموزش حوزه علم‌سنجی در ایران، سیاست‌گذاران و مدیران نظام­ آموزش عالی کشور در ایران باید به لزوم تغییر در روندها و هم‌چنین پیشران­‌های موثر در حوزه علم‌سنجی توجه داشته باشند.
    کلید واژگان
    آموزش علم‌سنجی
    نیروهای پیشران درونی
    نیروهای پیشران بیرونی
    روندها
    برنامه ریزی استراتژیک

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-05-21
    1403-03-01
    ناشر
    موسسه آموزش عالی آیندگان
    Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2538-5097
    2676-6159
    URI
    https://dx.doi.org/10.22105/dmor.2023.346041.1619
    https://www.journal-dmor.ir/article_197079.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1082836

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب