شناسایی روندها و نیروهای پیشران موثر بر آینده آموزش علمسنجی ایران
(ندگان)پدیدآور
امامی قره تپه, ابراهیمعصاره, فریدهابراهیمی, سعیدهآسمانی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی - کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: حوزه علمسنجی مانند سایر حوزههای علوم انسانی تحت تاثیر عوامل مهم و کلیدی قرار دارد که آن را به سمت آیندهای مطلوب پیش میبرد. آموزش در حوزهی علمسنجی همواره باید به بقا و رشد خود در سالهای آینده ادامه دهد و لازمه بقا، رشد و تعالی این حوزه توجه همزمان به عوامل تاثیرگذار بیرونی و درونی حوزه میباشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی روندها و نیروهای پیشران موثر بر آینده آموزش علمسنجی ایران میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور متون و پیمایش انجام شده است. پنل خبرگی با حضور 15 نفر از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی انجام شد و در مرحله بعد پرسشنامه محقق ساخته در میان خبرگان توزیع شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد نیروهای پیشران تاثیرگذار بر آینده آموزش حوزه علمسنجی را میتوان در 11 شاخص کلی (7 شاخص درونی شامل فلسفه و الگوی آموزش عالی برای رشته، نیروهای آموزشی، برنامههای درسی رشته، تسهیلات و امکانات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سطح علمی دانشگاهها و مشکلات خاص حوزه و 4 شاخص بیرونی شامل شاخص جامعهشناختی، اقتصادی، فناوری اطلاعات و سیاستگذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور) با 57 گویه دستهبندی کرد.اصالت/ارزشافزوده علمی: با توجه به وضعیت نامطلوب روندهای آموزش حوزه علمسنجی در ایران، سیاستگذاران و مدیران نظام آموزش عالی کشور در ایران باید به لزوم تغییر در روندها و همچنین پیشرانهای موثر در حوزه علمسنجی توجه داشته باشند.
کلید واژگان
آموزش علمسنجینیروهای پیشران درونی
نیروهای پیشران بیرونی
روندها
برنامه ریزی استراتژیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-05-211403-03-01
ناشر
موسسه آموزش عالی آیندگانAyandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
سازمان پدید آورنده
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
شاپا
2538-50972676-6159




