بازاریابی گردشگری: بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز
(ندگان)پدیدآور
شیرخدایی, میثمغفاری, مجیدیوسفی, فاطمهیوسفی, فائزهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عامل شخصیت بهعنوان یکی ازعوامل مهم پیشبینی کنندهی رفتارهای انسانی در زمینه گردشگری و سفر، کمتر توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، بررسی مقایسهای تجربه گردشگری به یاد ماندنی بین تیپهای شخصیتی متفاوت بر اساس مدل مایرز-بریگز بود. جامعه آماری پژوهش، گردشگرانی بودند که در شهریور 97 برای بازدید از اماکن تفریحی به شهر بابلسر آمدند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات از شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز (MBTI) و پرسشنامه تجربه گردشگری به یاد ماندنی (MTE) استفاده گردید. با توجه به توزیع تیپها در افراد نمونه، پنج تیپ از 16 تیپ شخصیتی مورد کنکاش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرمافزارSPSS 23 بررسی شد. یافتهها نشان داد که میانگین تجربه گردشگری به یادماندنی بین گروههای متشکل از تیپهای شخصیتی گوناگون، تفاوت معنیدار دارد (05/0 > p). بر این اساس، ویژگیهای شخصیتی افراد در کنار سایر عوامل میتواند تأثیر مهمی در درک تجارب گردشگری داشته باشد.
کلید واژگان
تجربه گردشگری به یادماندنیویژگیهای شخصیتی
مایرز-بریگز
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گروه مدیریت بازرگانیگروه روانشناسی دانشگاه مازندران
دانشکده علوم اقتصادی و اداری
دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
شاپا
2322-309X2538-4465




