بررسی روابط میان کیفیت، اعتماد، رضایت و وفاداری الکترونیکی در صنعت هتلداری
(ندگان)پدیدآور
رضایی دولت آبادی, حسینشریفی تهرانی, محمدشفیعی عربی, محمد علیاسفندیار, کوروشنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با وجود فواید حاصل از توسعهی اینترنت در صنعت گردشگری بهطور کلی و صنعت هتلداری بهطور خاص، نکتهی چالشبرانگیز برای بخش عرضهی آن است که میزان وفاداری مشتریان در محیط اینترنتی در مقایسه با محیط سنتی و خرید حضوری کاهش یافتهاست. این مسأله لزوم شناخت کاملتر از مفهوم وفاداری الکترونیکی و عوامل تاثیرگذار بر آن بهمنظور اتخاذ راهبردهای مؤثر بازاریابی را مورد تاکید قرار میدهد. در حوالی این موضوع، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی ابعاد کیفیت وبسایتهای ارایهکنندهی خدمات اقامت در هتل، بهعنوان یکی از عوامل مرتبط با فرایند وفادارسازی مشتریان است. بهمنظور بررسی نقش احتمالی متغیر تجربهی قبلی رزرو اینترنتی اتاق هتل در تعدیل شدت روابط الگوی تحقیق، جامعهی آماری در دو گروه مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی دستهبندی و دادههای گروه اول با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و دادههای گروه دوم بدون انجام نمونهگیری و دعوت از همه اعضاء جامعهی آماری گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و روشهای تحلیل دادهها، آنووا، تحلیل عاملی اکتشافی و الگویابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی است. نتایج حاصل نشان داد که مهمترین ابعاد کیفیت الکترونیکی عبارت است از: پاسخگویی و تحویل بی نقص، امنیت، طراحی وبسایت، و کاربردی بودن. همچنین نتایج حاصل از الگوی مفهومی نشان داد که در هر دو گروه مشتریان بالقوه و فعلی، کیفیت الکترونیکی بر متغیرهای اعتماد، وفاداری و رضایت الکترونیکی و از طرفی، اعتماد بر وفاداری الکترونیکی تأثیر مثبت دارد. نقاط تمایز آن است که برای مشتریان فعلی بر خلاف مشتریان بالقوه، رضایت بر اعتماد الکترونیکی و برای مشتریان بالقوه بر خلاف مشتریان فعلی، رضایت بر وفاداری الکترونیکی تأثیر مثبت دارد. تحلیل متغیر تجربهی قبلی رزرو اینترنتی نیز بیانگر آن است که این متغیر سبب تعدیل شدت روابط بین متغیرهای اعتماد و وفاداری و از سوی دیگر، کیفیت و اعتماد الکترونیکی نمیشود.
کلید واژگان
صنعت هتلداریوفاداری الکترونیکی
کیفیت الکترونیکی
اعتماد الکترونیکی
رضایت الکترونیکی
تجربهی قبلی رزرو اینترنتی اتاق هتل
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه علم و فرهنگ تهران
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
شاپا
2322-309X2538-4465
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
امکانسنجی اقدامات بازپرس در فرایند دادرسی الکترونیکی
موذن زادگان, حسنعلی؛ عابدی نیستانک, امیرحسین (قوه قضائیه, 2023-09-23)موضوع دادرسی کیفری الکترونیکی، تحقق مراحل دادرسی از کشف جرم تا اجرای مجازات در صورت احراز بزهکاری متهم و یا صدور قرار منعتعقیب یا برائت او از طریق سامانههای الکترونیکی و مخابراتی است. اهداف برقراری این نوع دادرسی، سرعت ...
-
تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها)
بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دستاندکاران صحنه بینالمللی در پی آن ...
-
تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها)
بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دستاندکاران صحنه بینالمللی در پی آن ...




