بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی)
(ندگان)پدیدآور
ضرغام بروجنی, حمیدبذرافشان, مرتضینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خطمشیگذاری گردشگری، در یک نگاه جامع، شامل سه مرحلهی اصلی تدوین، اجرا و ارزیابی است. در مسیر اجرای کامل خطمشی گردشگری، عوامل و شاخصهای متعددی وجود دارند که شناسایی آنها به منظور کارآمد کردن اجرای خطمشی گردشگری اهمیت ویژهای دارد. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجامشده، دیدگاه دانشمندان مختلف و نظرخواهی از خبرگان صنعت گردشگری کشور، عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای گردشگری تعیین و بررسی شدند. در جمعبندی ابتدایی، 65 شاخص استخراج شد و طی دو مرحلهی نظرخواهی از پژوهشگران دانشگاهی، این تعداد به 40 شاخص تقلیل و تعدیل یافت. تعداد 83 نفر از پژوهشگران دانشگاهی به سؤالهای این پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به تحلیلهای آماری صورتگرفته به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL، پرسشهای تحقیق بررسی شدند و مدل نهایی این تحقیق متشکل از هفت عامل که در دنباله خواهد آمد، پیشنهاد شد: 1. توجه به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان؛ 2. نظام اداری و بوروکراسی؛ 3. هدفگذاری و تدوین صحیح خطمشی؛ 4. تخصص و مهارت مجریان؛ 5. گروههای هدف و استفادهکنندگان؛ 6. حمایت از سوی مراجع قانونی–حقوقی؛ و سرآخر 7. انتخاب ابزار مناسب و منابع لازم برای اجرای خطمشی.
کلید واژگان
خط مشی گذاری عمومیفرایند خط مشی گذاری
خط مشی گذاری گردشگری
اجرای خط مشی
برنامهی پنجسالهی توسعهی اقتصادی
اجتماعی و فرهنگی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبایی تهراندانشکدهی گردشگری مجتمع آموزشی عالی بم، کرمان
شاپا
2322-309X2538-4465




