نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرزین معتمد, ارغوانfa_IR
dc.contributor.authorموسوی جهرمی, یگانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:20:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:20:02Z
dc.date.available1399-07-08T21:20:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:20:02Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2013-07-14en_US
dc.date.submitted1392-04-23fa_IR
dc.identifier.citationفرزین معتمد, ارغوان, موسوی جهرمی, یگانه. (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای سفر به مشهد مقدس (کاربرد روش دو مرحله ای هکمن). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 2(7), 44-65.fa_IR
dc.identifier.issn2322-309X
dc.identifier.issn2538-4465
dc.identifier.urihttp://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_589.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/108023
dc.description.abstractچکیده <br />گردشگری مذهبی در ایران یکی از پر جاذبه­ترین انواع گردشگری به­شمار می­رود و شهر مشهد یکی از مهمترین مناطق در جذب این نوع گردشگران است. این شهر همه ساله بیشترین حجم مسافر داخلی را به خود اختصاص می­دهد. با توجه به اهمیت شهر مشهد به­عنوان یک قطب گردشگری و اقتصادی، پژوهش حاضر بر آن است تا عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگران داخلی به این شهر را شناسایی و میزان تأثیر این عوامل را بر تقاضای سفر به شهر مشهد، برآورد نماید. داده­های مورد استفاده در این تحقیق، داده­های جمع­آوری شده توسط مرکز آمار ایران در سال 1387 بوده که تنها داده موجود در این حوزه است. در تحقیق حاضر، تقاضای سفر به مشهد با استفاده از روش دو مرحله­ای هکمن برآورد شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دو عامل سن و مشکلات مالی با ضرایب منفی در تمایل خانوار برای انجام سفر، به­طور کلی، مؤثر بوده است. عوامل قیمت کالاهای موجود در سبد سفر و طبقه درآمدی خانوار مسافر با ضرایب منفی و عوامل نزدیکی به مقصد سفر، درآمد سرپرست خانوار و تغییرات فصلی با ضرایب مثبت در تعداد سفر به مشهد مقدس تأثیر داشته است. همچنین دو عامل قیمت و درآمد سرپرست خانوار با ضرایب مثبت و نزدیکی به مقصد سفر با ضریب منفی بر میزان مخارج صرف شده برای سفر به شهر مشهد موثر بوده­اند. محاسبه کشش­های قیمتی و درآمدی تقاضای سفر به مشهد در نمونه مورد بررسی حاکی از آن بوده که این سفر همچون کالایی ضروری در سبد سفر خانوار تلقی شده است.fa_IR
dc.format.extent296
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Mazandaranen_US
dc.relation.ispartofبرنامه ریزی و توسعه گردشگریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Tourism Planning and Developmenten_US
dc.subjectگردشگریfa_IR
dc.subjectهکمن دومرحله¬ایfa_IR
dc.subjectتقاضا برای سفرfa_IR
dc.subjectمشهدfa_IR
dc.titleشناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای سفر به مشهد مقدس (کاربرد روش دو مرحله ای هکمن)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentرشته اقتصادfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue7
dc.citation.spage44
dc.citation.epage65


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد