بررسی نقش تصویر گردشگران کنونی در ترغیب گردشگران آتی برای مسافرت به مقصد گردشگری شیراز
(ندگان)پدیدآور
غفاری, محمدایران پناه, نصرالهشهبازی, غلامرضانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تبلیغات شفاهی بر قصد سفر گردشگران خارجی به مقصد گردشگری شیراز است. جامعهی آماری این تحقیق شامل گردشگران خارجیای است که در ماههای آبان و آذر سال 1390 به شهر شیراز سفر کرده اند. حجم نمونهی آماری 100 نفر محاسبه گردید و برای انجام نمونهگیری از روش تصادفی خوشهای دومرحلهای با حجم نابرابر خوشهها استفاده شده است. برای جمعآوریدادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمونهای آماری تی تکنمونهای و تحلیل واریانس (آنوا) در نرمافزارSPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاضر نشان میدهد تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز مؤثر بوده و در تصمیم گیری گردشگران برای انتخاب این شهر به عنوان مقصد گردشگری تأثیر داشته است. همچنین افراد برای متخصّص بودن منبع اطلاعاتی و مشابهت خود با منبع اطلاعاتی اهمیت قائل بودهاند. از سوی دیگر تجزیه و تحلیل رابطهی متغیّرهای جمعیتشناختی و استفاده از تبلیغات شفاهی نشان میدهد بین تحصیلات گردشگران و میزان استفادهی آنها از تبلیغات شفاهی، رابطهی معکوس وجود دارد، به این صورت که افراد با تحصیلات کمتر بیشتر از این نوع تبلیغات استفاده کردهاند. همچنین نتایج نشان میدهد گردشگران زن بیشتر از گردشگران مرد از این نوع تبلیغات استفاده کرده اند؛ لذا میتوان گفت فراهم کردن تجربهی خوب سفر به شهر اصفهان برای گردشگران خارجی می تواند آنها را به منابع بالقوهای برای تبلیغ این شهر نزد سایر گردشگران بالقوه تبدیل نماید.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: گردشگریتبلیغات شفاهی
شباهت استنباط¬شده
تخصص استنباط¬شده
شیراز
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
شاپا
2322-309X2538-4465




