تاثیر جامعه میزبان بر تصویر ذهنی گردشگران از فضای شهری جمعی باز: یک مطالعه کیفی در بستر شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طیبی, امیرذکاوت, کامراننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فهم تعاملات بین جامعه میزبان و گردشگران، عاملی مهم در شناخت و مدیریت گردشگری است. بخشی از این موضوع، تاثیری است که جامعه میزبان بر تصویر ذهنی مهمان (گردشگر) از مقصد می گذارد. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر جامعه میزبان بر تصویر ذهنی گردشگران از فضاهای شهری جمعی باز است. این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت کنندگان 24 گردشگر داخلی شهر اصفهان بودند که تجربه بازدیدهای قبلی از این شهر و فضاهای آنرا داشتند. جمع آوری داده ها توسط مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. 5 مقوله اصلی از تحلیل داده ها بدست آمد: 1) سرزندگی، 2) تاکیدات میزبان در فضا، 3) خودمعرفی میزبان، 4) حس گردشگر از میزبان و 5) غذا. نتایج این مطالعه به متخصصان و مدیران گردشگری و طراحان و مدیران فضاهای شهری کمک می کند تا تصویر ذهنی گردشگران از فضاهای شهری را بهتر شناخته و از این طریق، زمینه ارتقا سطح گردشگری شهری را فراهم تر نمایند.
کلید واژگان
تصویر ذهنی گردشگر از مقصدفضای شهری جمعی باز
جامعه میزبان
تحلیل محتوا
مطالعه کیفی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دکتری طراحی شهری،استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفولدکتری طراحی شهری، دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
شاپا
2322-309X2538-4465




