تحلیل فعالیت ها و خدمات مطلوب گردشگری کشاورزی؛ مطالعه موردی گردشگران الموت شرقی
(ندگان)پدیدآور
ورمزیاری, حجترحیمی, علیرضابابایی, محسننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه گردشگری کشاورزی، یکی از اجزای اساسی راهبردهای تنوع بخشی مشاغل روستایی و توسعه روستایی است. در گردشگری کشاورزی، بازدیدکننده با حضور در واحدهای کشاورزی و در ازای بهره مندی از خدمات مربوطه، هزینه ای را به کشاورز پرداخت می کند. شناخت بازار هدف یکی از مهمترین ملزومات توسعه گردشگری کشاورزی است. از اینرو پژوهش حاضر، به تحلیل فعالیت ها و خدمات مطلوب گردشگری کشاورزی از دیدگاه گردشگران پرداخت. نمونه موردمطالعه این تحقیق، شامل 255 نفر گردشگر بازدیدکننده از الموت شرقی بود. از دیدگاه گردشگران، فعالیت ها و خدماتی مانند «قدم زنی و پیادهروی در فضای مزرعه و باغ»، «سِرو صبحانه با محصولات تازه مانند عسل و گردو، خامه، کله و پاچه و غیره» و «امکان تماشای گلهای مختلف» دارای بیشترین اولویت بودند. همچنین تحلیل مؤلفههای مربوط به فعالیتها و خدمات مؤثر بر انتخاب مقاصد گردشگری کشاورزی، نشان داد که از دیدگاه گردشگران، مؤلفه های «خرید و چیدن محصولات تازه»، «مصرف و بهرهمندی از گل و گیاهان دارویی»، «ورزشهای مبتنی بر طبیعت»، «انجام فعالیتهای کشاورزی» و «مشاهده حیاتوحش» درمجموع 41/64 درصد واریانس را تبیین کرده اند.
کلید واژگان
تنوع بخشیفعالیت های مطلوب
گردشگری کشاورزی
الموت
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه توسعه کشاورزی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه تهران
شاپا
2322-309X2538-4465




