نقش سرمایۀ اجتماعی در همآفرینی ارزش برند در کسبوکارهای خانوادگی
(ندگان)پدیدآور
نورعلی, مهشیدسعیدنیا, حمیدرضاعلیپور درویشی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علیرغم گستردگی مفهوم سرمایۀ اجتماعی، تحقیقات زیادی راجع به کاربردهای آن در حوزۀ بازاریابی انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل همآفرینی ارزش در برندسازی خانوادگی و نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی انجام شده است. در این راستا یک مطالعۀ میدانی پیمایشی با توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 384 نفر از مشتریان برندهای چرم مربوط به شرکتهای خانوادگی در ایران انجام شد. پرسشنامۀ مورد استفاده شامل 6 بعد و 21 گویه بوده که پس از اطمینان از پایایی و روایی بین اعضای نمونۀ آماری توزیع شد. برای تحلیل دادهها از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. بر اساس نتایج به دستآمده، مشخص شد که سرمایۀ اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر مشارکت (درگیری) و کیفیت رابطۀ مشتری ـ برند دارد؛ مشارکت مشتری و کیفیت رابطۀ مشتریـ برند تأثیر مثبت و معناداری بر دریافت بازخورد دارد؛ مشارکت مشتری و کیفیت رابطۀ مشتریـ برند تأثیر مثبت و معناداری بر تبلیغات توصیهای دارد؛ دریافت بازخورد و تبلیغات توصیهای تأثیر مثبت و معناداری بر همآفرینی ارزش برند دارد. نتایج حاصل از نیکویی برازش نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیکسب و کار خانوادگی
همآفرینی ارزش
تبلیغات توصیهای
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی( نویسنده مسئول )، و احد تهران شمال،تهران ، ایران
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ،تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



