ارائه الگوی جامع برنامه درسی آنلاین و شناسایی مؤلفههای آن
(ندگان)پدیدآور
رزاقی, عباسقادری, مصطفیپوشنه, کامبیزعصاره, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله ارائه الگوی جامع برنامه درسی آنلاین و شناسایی مؤلفههای آن میباشد. از روش سنتزپژوهی برای شناسایی عناصر و شاخصهای برنامه درسی آنلاین استفاده گردید. سنتز پژوهی از روشهای مهم تحقیق کیفی و شکل خاصی از پژوهش مروری است و جامعه هدف این پژوهش شامل مقالات در حوزه برنامه درسی، یادگیری و متون مرتبط با آموزش- یادگیری الکترونیکی است. حجم نمونه برای ادبیات مرتبط تا حدی است که پژوهشگر دریابد بر اساس معیارهای ورودی و خروجی به پاسخ سوالات پژوهش دست یابد و بتواند یک جمع بندی مناسب از مرور در ادبیات به صورت سنتز شدهای در قالب جدید ارائه دهد. مطالعات منتخب برای سنتز پایانی شامل 71 پژوهش بود. عناصر بدست آمده برای طراحی برنامه درسی آنلاین شامل 13 عنصر اهداف، یادگیرنده، معلم، محتوا، پشتیبان، گروهبندی، حضور، فناوری، زمان، محیط یادگیری، تعامل، مواد و منابع و ارزشیابی بوده که ویژگیها و قواعد مربوط به هر یک از این عناصر در روند مطالعات سنتزپژوهی شناسایی شدهاند.
کلید واژگان
برنامه درسی آنلاینطراحی
الگوی جامع برنامه درسی
سنتز پژوهی
برنامه درسی
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2024-01-211402-11-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی مقطع دکتری- گروه تربیت و مشاوره- واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایراندانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- ایران(نویسنده مسئول)
استادیار گروه تربیت و مشاوره- واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی- تهران- ایران.



