سیاست، پایدیا و دولت؛ امر سیاسی و بنیان بیناذهنی آن
(ندگان)پدیدآور
خالقی دامغانی, احمدملک زاده, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مسائلی که در ارتباط با مفهوم دولت در طول قرنهای متمادی مورد بررسی فیلسوفان و نظریهپردازان سیاست بوده را باید در نسبت میان مسئله تربیت و سیاست جستجو کرد. مسئلهای که به یک عبارت، گرهگاه اولیه نظریهپردازی درباره سیاست در یونان باستان بوده و هنوز اهمیّت زیادی را در پرداختن به دولت و مسائل مربوط به آن بهخود اختصاص میدهد؛ تا جاییکه هر پرسشی از چیستی دولت، سیاست و مفاهیمی که این دو با خود ایجاب میکنند، پرسشی است درباره کیفیات مربوط به تربیت در یک جامعه سیاسی. یا به بیان روشنتر، هر شکلی از سلطه سیاسی نسبت مستقیمی با ادعاهای مربوط به دخالتگری دولت در فرآیندهای آموزشی موجود در یک جامعه دارد. ما مقالهیِ خود را با توضیحی درباره چیستی سیاست و همچنین نسبتی که سیاست با هر کدام از ما بهعنوان اصلیترین موضوعات خودش برقرار میکند آغاز خواهیم کرد. بعد از آن سعی میکنیم تا توضیحاتی درباره چگونگی شکل گرفتن چیزی بهنام جماعت در ورای دولت، بهعنوان یک بستر متشکل از مردمانی که بهنحوی خودانگیخته گرد هم آمدهاند و ماجرای دخالتگری سیاست در جهتدار کردن این باهم بودگی خودانگیخته در راستای فراخوانی ویژه حاکمان ارائه دهم. در بخش پایانی نشان میدهیم که چرا تربیت را باید مهمترین عامل توجیه کننده اشکال مختلف اقتدار سیاسی و عاملی اساسی در ادعاهای دخالتگرانهی دولت در زندگی روزمره مردم بهحساب آورد. برای آغاز کار باید این مسئله را مورد تاکید مجدد قرار دهیم که از نظر نویسنده این نوشتار، نسبتی مشخص میان سیاست و تربیت وجود دارد که مطالعه در آن در واقع مطالعهای درباب ریشههای شکلگیری مفهوم سیاست در یک جماعت خواهد بود.
کلید واژگان
تربیتسیاست
جماعت
دخالتگری
زیست جهان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهراندانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه تهران
شاپا
2476-28062476-6828




