بررسی عملکرد سیستم هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد- توربین انبساطی برای ایستگاههای تقلیل فشار گاز
(ندگان)پدیدآور
عابد, حسینافشاری, ابراهیمبهشتی, حمیدنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، استفاده از سیستم توربین انبساطی- پیل سوختی اکسید جامد در ایستگاه تقلیل فشار گاز به جای سیستمهای متداول در ایران (استفاده از رگلاتور برای کاهش فشار)، پیشنهاد شده است و به بررسی عوامل موثر بر عملکرد سیستم هیبریدی پیشنهادی پرداخته میشود. کاهش فشار در ایستگاههای متداول توسط شیرهای فشارشکن انجام میگیرد که تولید انرژی ندارند؛ اما با اضافه شدن توربینهای انبساطی و پیلهای سوختی، میتوان انرژی الکتریکی نیز تولید کرده و آن را به شبکه برق تزریق کرد. در زمستان به علت پایین بودن دمای گاز ورودی و همچنین بالا بودن فشار ورودی، در توربین انبساطی و شیرهای فشار شکن احتمال یخزدگی و در نتیجه خرابی دستگاهها خواهد بود. به این دلیل از یک بویلر برای تولید گرما استفاده میشود. چون پیل سوختی اکسید جامد گرمای زیادی در حین کار تولید میکند، میتوان از این گرما برای پیشگرمایش استفاده کرد و میزان مصرف سوخت را پایین آورد. این کار به کمک تحلیل حرارتی و الکتروشیمیایی پیل سوختی همراه با تحلیل ترمودینامیکی دیگر اجزای سیستم هیبریدی انجام میگیرد. نتایج نشان میدهد ایستگاه تقلیل فشار با استفاده از ترکیب پیل سوختی و توربین، بازده 5 تا 10% بالاتری را نسبت به ایستگاه تقلیل فشار شامل پیل سوختی و شیر فشارشکن دارد. برای حالتی که سیستم دارای پیل سوختی است، میزان مصرف سوخت نسبت به حالتی که سیستم بدون وجود پیل سوختی کار میکند، بسیار زیاد است؛ زیرا بیشتر این سوخت صرف تولید توان الکتریکی میشود. همچنین استفاده از پیل سوختی در ایستگاههای تقلیل فشار باعث بالاتر رفتن بازده سیستم و در نتیجه کاهش مصرف سوخت نسبت به نیروگاههای چرخه ترکیبی است.
کلید واژگان
پیل سوختی اکسید جامدتوربین انبساطی
ایستگاههای تقلیل فشار
سیستم هیبریدی
انرژی نو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-10-221399-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران




