بررسی تجربی ضریب پسای دو سیلندر دایره ای پشت سرهم با چیدمان متناوب در جریان آشفته
(ندگان)پدیدآور
خوشنویس, عبدالامیر بکعباسقربانی, نعیمایزدی یزدی, محمد جوادنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به بررسی تجربی اثرات آشفتگیِ جریان ورودی بر روی ضریب پسای سیلندرهای پشت سرهم با قطرهای ناهمسان و در اعداد رینولدز مختلف پرداخته شده است. آزمایش ضریب پسا برای سیلندر پاییندست در قطرهایmm 5/15A= وmm 3/21B=، در دو فاصلۀ طولی بین مراکز دو سیلندر و در پنج عدد رینولدز بر اساس قطر سیلندر بالادست انجام شده است. شدت اغتشاشات تولیدی 5/4 و 7 درصد در ورودی اٌتاق آزمون تونل باد ایجاد شدند. موقعیت قرارگیری سیلندر بالادست نسبت به سیلندر پاییندست در پنج زاویۀ 0، 5/22، 45، 5/67 و90 درجه تغییر میکند. نتایج برای سیلندر پاییندست در شدت اغتشاشات 5/4 درصد نشان میدهند که با افزایش نسبت قطر سیلندرها و افزایش فاصلۀ طولی بین دو سیلندر، ضریب پسا افزایش مییابد. اما با افزایش زاویۀ قرارگیری سیلندر بالادست نسبت به سیلندر پاییندست، ضریب پسا روندی متغیر دارد که به ماهیت جریان بستگی دارد. در نهایت با افزایش میزان درهمی جریان، ضریب پسا در تمامی مراحل آزمایش به شدت کاهش مییابد.
کلید واژگان
ضریب پساآرایش متناوب
شدت اغتشاشات جریان
لودسل
آیرودینامیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
مدیر گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواریدانشجو کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه سمنان و سمت مربی در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا.




