مطالعه عددی و پارامتری کنترل جریان به طریق مکش بر روی یک سیلندر به منظور کاهش ناپایاییهای جریان و ریزش گردابهها
(ندگان)پدیدآور
سید شمس طالقانی, سید آرشنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله، توانایی کنترل جریان به وسیله مکش بر روی یک سیلندر استوانهای به منظور کاهش نیروی پسا و حذف عوامل ناپایایی و ارتعاشات ناشی از آن مورد مطالعه عددی قرار گرفته است. اثر بخشی این روش کنترلی به پارامترهای مختلفی وابسته است. برخی از این پارامترها وابسته به هندسه و برخی دیگر وابسته به ویژگی جریان میباشند. به همین منظور پارامترهای هندسی عرض و موقعیت شکاف مکش و همچنین سرعت مکش در کار حاضر تحقیق میشود. به همین منظور جریان هوا اطراف یک سیلندر در شرایط دوبعدی با عدد رینولدز و با مدل آشفتگی K - (RNG) شبیهسازی شد. نتایج بدست آمده نشان میدهد ریزش گردابهها که سبب ایجاد ارتعاشات مخرب و تحمیل ناپایداری در سیلندر میشود، با اعمال مکش کافی بر روی سیلندر از بین میرود. مکش باعث ایجاد خلاء نسبی در زیر لایه لزج و حذف نواحی کم مومنتوم به طریق انتقال مومنتوم از نواحی دورتر از دیواره میشود و در نتیجه از جدایش زود هنگام جریان جلوگیری میکند. ضریب پسای فشاری کاهش، پسای لزج افزایش و به طور کلی پسای کل، در حدود 55 درصد کاهش مییابد.
کلید واژگان
کنترل جریانمکش
ناپایایی
ریزش گردابه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz




