طراحی مدل تبیینکننده اخلاق گردشگری با استفاده از نظریه داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
صادق حسنی, اردلاندل افروز, نرگسقلی پورسلیمانی, علیشاهرودی, کامبیزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاریهای اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصههای اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیینکننده اخلاق گردشگری در استان گیلان بهعنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش، جامعة مشارکتکنندگان شامل اساتید دانشگاه، مسئولین، کارشناسان و سیاستگذاران صنعت گردشگری هستند که حداقل از تحصیلات کارشناسیارشد و 5 سال سابقهکاری اجرایی در بخشهای مختلف صنعت گردشگری برخوردارند. انتخاب این نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباعنظری در مصاحبه 12 ادامه یافت. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 71 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی از تلفیق و طبقهبندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار اخلاقی گردشگر بهعنوان مقوله محوری؛ مسئولیت اجتماعی مقصد گردشگری بهعنوان شرایط علی؛ ارزش های جامعه میزبان بهعنوان شرایط زمینهای؛ اخلاق کسب وکارها بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ مدیریت و سیاستهای گردشگری بهعنوان راهبرد و سرانجام گردشگری اخلاقمحور بهعنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شدهاند.
کلید واژگان
گردشگریاخلاق
اخلاق گردشگری
استان گیلان
نظریه داده بنیاد
مربوط به گردشگری
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2023-11-221402-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایراناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
شاپا
2251-88272676-7228




