تبیین مدل کیفیت اظهارنظر حسابرسی مبتنی بر هوش اخلاقی، هوش معنوی و پیشینه رفتاری شرکای حسابرسی
(ندگان)پدیدآور
حمصیان کاشانی, زهراحاجیها, زهره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کیفیت اظهارنظر حسابرس عامل مهمی در بقای بلندمدت موسسات حسابرسی است. در این پژوهش که در زمره پژوهشهای کیفی و کمی است، سعی شده است تا الگویی جهت افزایش کیفیت اظهارنظر حسابرس مبتنی بر پیشینه رفتاری، هوش اخلاقی و هوش معنوی شرکای موسسات حسابرسی ارائه گردد. روش پژوهش در بخش کیفی، نظریهپردازی زمینهبنیان است.براین اساس، مصاحبههای عمیق با 16 نفر از خبرگان آکادمیک و سازمانی طراحی و اجرا گردید. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری است که براساس آن پرسشنامه جهت ارزیابی کیفیت اظهارنظر حسابرس و پیشینه رفتاری شرکای حسابرسی طراحی شد. نتایج حاصل از بخش کیفی حاکی از آنست که، کیفیت اظهارنظر حسابرسی تحت تاثیر پنج مقوله صوری، شمول نظرات، کمیت، انطباقپذیری و بندهای خاص و همچنین پیشینه رفتاری تحت تاثیر مولفههای اخلاقی، شخصیتی، همکاری و نگرش است. در بخش کمی این پژوهش، تعداد 292 پرسشنامه توسط شرکای موسسات حسابرسی تکمیل گردید و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادکه به ترتیب اولویت هوش معنوی و سپس هوش اخلاقی و پیشینه رفتاری بر کیفیت اظهار نظر حسابرس تاثیر مستقیم دارند. در پایان مدلی جهت افزایش کیفیت اظهارنظر مبتنی بر هوش معنوی، هوش اخلاقی و پیشینه رفتاری شرکای موسسات حسابرسی ارائه گردید که می تواند جهت تصمیم گیری ها و اعمال نظارت در حوزه حسابرسی کارآمد باشد.
کلید واژگان
کیفیت اظهارنظر حسابرسپیشینه رفتاری
هوش اخلاقی
هوش معنوی
کیفیت حسابرسی
حسابرسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
گروه حسابداری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایرانگروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2251-85092538-1520



