تأثیر عملکرد مسئولیتپذیری اجتماعی بر ارتباط بین برنامهریزی مالیاتی و ارزش شرکت
(ندگان)پدیدآور
حکمت, هانیهحیدرزاده خلیفه کندی, وحیدعلیزاده, شکوفه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف بررسی تأثیر عملکرد مسئولیتپذیری اجتماعی بر ارتباط بین برنامهریزی مالیاتی و ارزش شرکت است. توانایی برنامه ریزی مالیاتی به عنوان یک عامل مهم تاثیر گذار در تعیین ارزش شرکت ها از نگاه مسئولیت پذیری اجتماعی می باشد. دادهها متعلق به ۸۸ شرکت از سال ۱۳۹۴ تا 1400 از میان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و مسئولیتپذیری اجتماعی به عنوان متغیر تعدیل گر، متغیر مستقل و وابسته برنامهریزی مالیاتی و ارزش شرکت می باشد که از مدلهای رگرسیونی مجزا استفاده شده است. آزمون فرضیه اول و دوم نشان می دهدکه برنامهریزی مالیاتی بر ارزش شرکت ارتباطی مثبت و معنادار دارد، و رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی بر ارتباط بین برنامهریزی مالیاتی و ارزش شرکت مثبت و معنادار است. نتایج نشان می دهد با بهبود یافتن برنامه ریزی مالیاتی، ارزش شرکت ها بهبود پیدا کند و برنامهریزی مالیاتی موجب افزایش ارزش شرکت میگردد. افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت موجب تشدید تاثیر مثبت برنامهریزی مالیاتی و ارزش شرکت میگردد. پژوهشی که همزمان ارتباط میان مسئولیت های اجتماعی، برنامه ریزی مالیاتی و ارزش شرکت را بررسی کند، انجام نشده است. با انجام این پژوهش اطلاعات تکمیلی سودمندی را برای حوزهی سرمایهگذاری، قضاوت و تصمیمگیری و مالیاتی فراهم شده است.
کلید واژگان
ارزش شرکتمسئولیتپذیری اجتماعی
برنامهریزی مالیاتی
عملکرد مالی
بازار سرمایه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا، تهران، ایراندانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهر، تهران، ایران.
شاپا
2251-85092538-1520



