• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 45, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 45, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و تحلیل عددی مخازن تحت فشار کامپوزیتی بر اساس روش بار واحد

    (ندگان)پدیدآور
    بیگلری, حسننوروزی, آرمین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.006 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی کامل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مقاله، طراحی مخازن کامپوزیتی تحت فشار نوع چهارم برای ذخیره گاز طبیعی مورد استفاده در خودروهای دوگانه سوز، به روش المان محدود می­باشد. این نوع مخازن از یک آستر پلیمری و الیاف تقویت­کننده که به روش رشته­پیچی به دور آن پیچیده می­شود، تشکیل شده­اند. ابعاد و فشار مخزن مورد بررسی مطابق با ابعاد و فشار مخازن گاز طبیعی طبق استاندارد ایزو 11439 برای کاربرد در خودرو می­باشد. هدف از طراحی مخزن تعیین زوایای الیاف، تعداد لایه­ها و ضخامت مخزن است. عدسی­های مختلف نیمه کروی، شبه بیضوی و شبه­ کروی در این طراحی مورد بررسی قرار می­گیرد. مبنای طراحی، استاندارد BS4994 و طبق روش بار واحد می­باشد. شبیه­سازی در نرم­افزار ANSYS  به صورت سه بعدی (مدل یک هشتم) توسط المان Solid46 صورت می­پذیرد. برای صحه­گذاری روش المان محدود، نتایج حاصله با نتایج موجود در ادبیات موضوع مقایسه می­شود. تخریب کامپوزیت بر اساس دو معیار حداکثر کرنش مجاز و سای-وو مورد بررسی قرار می­گیرد. بررسی­های عددی نشان می­دهد که طراحی اولیه مطابق استاندارد بدلیل در نظر نگرفتن اثرات تمرکز تنش و تنش خمشی نیازمند بازنگری می­باشد. اصلاح طرح توسط افزایش لایه­ها به صورت سعی و خطا در تحلیل اجزاء محدود صورت می­پذیرد. نهایتا، چیدمان لایه­های کامپوزیتی [9066/960±] پاسخگوی طراحی مخزن دخیره‌سازی گاز طبیعی تحت فشار کاری 20 مگاپاسکال با عمر خستگی 1000 سیکل می­باشد.
    کلید واژگان
    مخازن تحت فشار کامپوزیتی نوع چهارم
    روش بار واحد
    تحلیل عددی
    روش الیاف پیچی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-10-23
    1394-08-01
    ناشر
    رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    دانشجوی کارشناسی، دانشگاه تبریز، دانشکده فنی مهندسی مکانیک

    شاپا
    2228-5148
    URI
    https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_4054.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106598

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب