تعیین زاویه پاشش سوخت بهینه برای یک موتور اشتعال جرقهای پاشش مستقیم(GDI) با شبیهسازی عددی
(ندگان)پدیدآور
میرمحمدی, علیعلیاری شوره دلی, شعبانموسوی, سیدعبدالهبناییبروجنی, هادینوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مجموعة پاشش مستقیم سوخت به اتاق احتراق به جای پاشش در راهگاه ورودی یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده خروجی موتور است. با این راهبرد در حالی که مصرف سوخت موتورکاهش چشمگیری مییابد قدرت موتور نیز حفظ میشود. هدف این پژوهش تعیین زاویه مناسب افشانه سوخت برای یک موتور پاشش مستقیم سوخت در حالت بار چینهای است. به همین منظور ابتدا موتورEF7 (موتورملی) به صورت پاشش در راهگاه ورودی به صورت عددی در نرم افزار کیوا شبیهسازی شد. پس از مقایسة نتایج این شبیهسازی با نتایج تجربی وصحهگذاری دادههای شبیهسازی، راهبرد پاشش مستقیم جایگزین سیستم پاشش در راهگاه ورودی شد. سپس زاویه مناسب پاشش سوخت برای کارکرد موتور در حالت پاشش مستقیم و بار چینهای تعیین گردید. نتایج شبیهسازی نشان دادکه پاشش مستقیم سوخت در داخل سیلندر باعث توسعه و ایجاد بردارهای سرعت جریان با اندازه بزرگتر در تمام اتاق احتراق میشود. این امر باعث اختلاط، تبخیر و احتراق بهتر خواهد شد. زاویه پاشش 90 درجه بهترین زاویه پاشش سوخت در شرایط کاری تعیین شدة موتور EF7است. در این حالت سوخت و هوا بهتر مخلوط میشود. فشار داخل سیلندر و کار حاصل چرخه در این زاویه پاشش در مقایسه با زوایای دیگر افزایش یافت. همچنین مقدار تولید هیدروکربن نسوخته، مونوکسیدکربن و اکسیدنیتروژن، کمتر از زاویههای پاشش دیگر است.
کلید واژگان
موتور بنزینی پاشش مستقیمبار چینهای
شبیهسازی عددی
نرمافزارکیوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیکاستادیار، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
کارشناس ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک




