• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل مقایسه ‏ای همبستگی بین‏ خودکارآمدی تحصیلی و ذهنیت‏ های زبانی در فارسی‏ آموزان خارجی و انگلیسی‌آموزان بزرگسال

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به بررسی رابطة باورهای ثابت، رشدی و مؤلفه‏های‏ خودکارآمدی تحصیلی در انگلیسی‌آموزان و فارسی‌آموزان بزرگسال می‌پردازد‏.‏ این پژوهش، پیمایشی و کاربردی، به روش میدانی انجام شد‏.‏ شرکت‌کنندگان (742 نفر) به دو پرسش‏نامة استاندارد‏ فهرست ذهنیت‏های زبانی (LMI) لو و نوئلز (Lou & Noels,2017) و پرسش‏نامة استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (Matoti, & Lekhu, 2019) پاسخ دادند‏.‏ یافته‌‏ها نشان داد؛ رابطة مثبت و معنی‏داری میان باورهای رشدی و‏ خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد و این میزان در انگلیسی‏آموزان بیشتر از فارسی‏آموزان است‏.‏ بین‏ خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفه باورهای رشدی L2B بیشترین میزان رابطه وجود دارد‏.‏ بین باورهای ثابت و‏ خودکارآمدی تحصیلی، رابطه منفی و معنی‏داری وجود دارد و این میزان، در انگلیسی‏آموزان بیشتر از فارسی‏آموزان است‏.‏ بین‏ خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفة باورهای ثابت GLB بیشترین اندازة رابطه وجود دارد‏.‏ نتایج این پژوهش، کاربردهایی عملی برای مدرسان زبان فارسی و انگلیسی خواهد داشت؛ ازجمله در تولید محتوا و فعالیت‏های کلاسی، برای گسترش خودکارآمدی تحصیلی و افزایش نگرش‏های رشدی در ذهنیت‏های زبانی فارسی آموزان‏.‏
    کلید واژگان
    ‏خودکارآمدی‏ تحصیلی
    باورهای ثابت
    باورهای رشدی
    هوش زبانی
    فارسی‏آموزان خارجی
    انگلیسی‏آموزان بزرگسال
    آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-09-23
    1402-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسندۀ مسئول، دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2023.19039.1640
    https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_3224.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1064514

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب