تحلیل مقایسه ای همبستگی بین خودکارآمدی تحصیلی و ذهنیت های زبانی در فارسی آموزان خارجی و انگلیسیآموزان بزرگسال
(ندگان)پدیدآور
عباسی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطة باورهای ثابت، رشدی و مؤلفههای خودکارآمدی تحصیلی در انگلیسیآموزان و فارسیآموزان بزرگسال میپردازد. این پژوهش، پیمایشی و کاربردی، به روش میدانی انجام شد. شرکتکنندگان (742 نفر) به دو پرسشنامة استاندارد فهرست ذهنیتهای زبانی (LMI) لو و نوئلز (Lou & Noels,2017) و پرسشنامة استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (Matoti, & Lekhu, 2019) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد؛ رابطة مثبت و معنیداری میان باورهای رشدی و خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد و این میزان در انگلیسیآموزان بیشتر از فارسیآموزان است. بین خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفه باورهای رشدی L2B بیشترین میزان رابطه وجود دارد. بین باورهای ثابت و خودکارآمدی تحصیلی، رابطه منفی و معنیداری وجود دارد و این میزان، در انگلیسیآموزان بیشتر از فارسیآموزان است. بین خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفة باورهای ثابت GLB بیشترین اندازة رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش، کاربردهایی عملی برای مدرسان زبان فارسی و انگلیسی خواهد داشت؛ ازجمله در تولید محتوا و فعالیتهای کلاسی، برای گسترش خودکارآمدی تحصیلی و افزایش نگرشهای رشدی در ذهنیتهای زبانی فارسی آموزان.
کلید واژگان
خودکارآمدی تحصیلیباورهای ثابت
باورهای رشدی
هوش زبانی
فارسیآموزان خارجی
انگلیسیآموزان بزرگسال
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-09-231402-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسندۀ مسئول، دانشیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانشاپا
2322-53942676-3354



