کنترل نشست ناشی ازحفاری به وسیله TBM-EPB با نگرش ADECO-RS درمحیط شهری با استفاده ازروش عددی مطالعه موردی: تونل خط Aمتروی قم
(ندگان)پدیدآور
پوریانی, رضاعالی انوری, علینوریان بیدگلی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کنترل نشست در اعماق کم و محیطهای حساس یکی از مهمترین عملیات مهندسی تونل میباشد. دراین تحقیق پس از تحلیل عددی نشست تونل خط A مترو قم بوسیله نرم افزار FLAC که توسط TBM-EPB حفر شده بود و به دنبال آن معرفی روش حفاری مناسبی که با توجه به امکانات موجود در داخل کشور، علاوه بر میزان نشست کم این امکان را بدهد که هزینه و زمان ساخت یک سازه زیرزمینی با درجه قابل قبولی از دقت پیش بینی گردد، روش جدید حفاری که برمبنای تحلیل تغییر شکل های کنترل شده در سنگ و خاک بنا شده است ((ADECO-RS، معرفی شد. با تحلیل عددی نشست حفاری با نگرش ADECO-RS، نتایج حاصل از روش عددی و رفتار نگاری سطحی با یکدیگر مقایسه شد. مقایسه نتایج مدلسازی و نتایج حاصل از ابزاربندی بیانگر صحت روند مدلسازی می باشد. مقدار ماکزیمم نشست درمقطع200+7 در حین حفاری با TBM-EPB در روش عددی 7/946 میلیمتر و در واقعیت 8/845 میلیمتر بدست آمد. با توجه به رویکرد ADECO-RS در کنترل هسته-جبهه کار مقدار ماکزیمم نشست 4/054 میلیمتر با کاهش تقریبا 4 میلیمتری نسبت به روش عددی حفاری با TBM-EPB بدست آمد. بوسیله پروفیل طولی، در این روش مقدار ماکزیمم نشست تقریبا در فاصله حدود 15 متری در پشت جبهه کار، که نسبت به حفاری با TBM-EPB در فاصله حدود 22/5 متری در پشت جبهه کار ثابت شدکه این کاهش 7/5 متری بوسیله روش ADECO-RS در پشت جبهه کار و همچنین کاهش 1/5متری جلوی جبهه کار نشان دهنده صحت کنترل هسته-جبهه کار و درنتیجه صحت کنترل نشست می باشد
کلید واژگان
"نشست""حفاری مکانیزه"
"EPB"
"ADECO-RS"
"تونل متروی قم"
"ابزاربندی"
"مدلسازی عددی"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایرانShahrood University of Technology & Iranian Tunneling Association
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسیارشد؛ گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کاشاناستادیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کاشان
استادیار؛ گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کاشان
شاپا
2322-31112322-570X




