روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات
(ندگان)پدیدآور
یوسفی مقدم (نویسنده مسئول), عرفانعلیمحمدی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برجستهترین هدف نزول قرآن کریم برای جهانیان، هدایت ایشان به شیوه صحیح زندگی و به بیانی دیگر تربیت صحیح افراد است. قرآن کریم، بهعنوان مهمترین کتاب تربیتی بشر، چنین هدفی را در مدت 23 سال نبوت پیامبر اکرم| و به شکلهای گوناگون دنبال کرده است. پژوهش پیشرو تلاش بر آن دارد که با روش توصیفی- تحلیلی مهمترین شکلهای بیان نکات تربیتی که در قرآن از آن استفاده شده است را تبیین کرده و نمونهای از آنها را در سوره مبارکه حجرات که بهعنوان سورهای اخلاقی-تربیتی در قرآن شناخته میشود نشان دهد، تا مخاطب بتواند با این روشها و بیان قرآنی آنها بهتر آشنا گردد. قرآن کریم برای بیان نکات تربیتی شیوههای متعددی دارد که شیوههای اصلی آن هفت روش است که عبارتند از: 1. تذکر و یادآوری؛ 2. موعظه و نصیحت؛ 3. تشویق و تنبیه؛ 4. تحریک عواطف؛ 5. امر و نهی؛ 6. ارائه الگو و 7. قصهگویی. این موارد در پژوهش حاضر با توجه به سوره مبارکه حجرات مورد بررسی قرار گرفتهاند.
کلید واژگان
نکات تربیتیروششناسی
سوره حجرات
تربیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-03-211402-01-01
ناشر
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگه علامه طباطبایی، تهران. ایرانمکارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران. ایران
شاپا
2716-99362716 -9944




