شبیه سازی سه بعدی تأثیر مفاصل سگمنتی مورب و فاصله طولی بین جبهه کار تونلهای دوقلو بر رفتار تونل – مطالعه موردی خط 2 مترو شیراز
(ندگان)پدیدآور
نعمت الهی, مجتبیملاداودی, حامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به علت نیاز گسترده شبکه حملونقل شهری، ساخت خطوط ریلی زیرزمینی با روش تونل سازی مکانیزه سپری در کلان شهرها رو به افزایش است. ساخت تونل دوقلوی مترو شیراز یکی از نمونههای این توسعه شبکه حملونقل است. در مقاله حاضر، یک مدل عددی سهبعدی برای بررسی رفتار لاینینگ و زمین دربرگیرنده تونلهای خط دو مترو شیراز ایجاد شده است. تمامی مراحل حفاری EPB-TBM (دستگاه حفاری تونل با فشار تعادلی زمین) با روش تفاضل محدود شبیهسازی شده است. علاوه بر این، یک روش نوین برای مدلسازی شکل مخروطی سپر دستگاه پیشنهاد شده است. در بیشتر مدلسازیهای عددی، مفاصل سگمنتی بهطور موازی با محور تونل فرض میشود، علیرغم این حقیقت که مفاصل طولی با یک زاویه مورب نسبت به تونل قرار دارند. سه الگوی لاینینگ در نظر گرفته شده است: لاینینگ پیوسته، با مفاصل طولی مستقیم و مفاصل مورب. نتایج شبیهسازی ضرورت استفاده از الگوی مفاصل طولی مورب برای حصول یک ارزیابی دقیق از نیروهای ساختاری در لاینینگ سگمنتی را نشان داد. در این مقاله، تأثیر فاصله طولی بین جبهه کار تونل دوقلو بر جابجایی زمین دربرگیرنده تونل و نیروهای ساختاری القایی موردبررسی قرار گرفت. در شبیه سازی مفاصل سگمنتی به صورت مستقیم، نیروهای محوری و طولی القایی در مقایسه با مقادیر متناظر در لاینینگ با مفاصل مورب کمتر نشان داده میشود. با افزایش فاصله طولی بین دو جبهه کار تونلهای دوقلو، نشست سطحی زمین کاهش و مقادیر حداکثر نیروهای ساختاری القاشده در لاینینگ هر دو تونل افزایش یافته است.
کلید واژگان
مدلسازی سهبعدی با FLAC3Dخط دو مترو شیراز
تونل سازی مکانیزه سپری
شبیه سازی لاینینگ سگمنتی
مفاصل سگمنتی مورب
فاصله طولی بین جبهه کار تونل های دوقلو
حفاری مکانیزه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایرانShahrood University of Technology & Iranian Tunneling Association
سازمان پدید آورنده
تونل و فضاهای زیرزمینی، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانمکانیک سنگ، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
شاپا
2322-31112322-570X




