• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اندرکنش سازه-تونل دراثر ارتعاش ناشی از حرکت قطار با استفاده از روش مرز مقیاس شده‌

    (ندگان)پدیدآور
    حاجی علیلوی بناب, مسعودتوحیدوند, حمیدرضابالازاده, بابک
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    740.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله به بررسی اثر وجود سازه‌های مجاور شامل ساختمان‌های شهری و یا تونل بر ارتعاشات ایجاد شده ناشی از ترافیک زیرزمینی پرداخته شده است. بدین منظور، از مدل‌های دو بعدی در حالت الاستودینامیک استفاده شده است. روش ترکیبی المان محدود و المان محدود مرزی مقیاس شده، برای مدل‌سازی بکار گرفته شده است. کاربرد روش مرز مقیاس شده در مدل‌سازی مساله ترافیک زیرزمینی در گذشته چندان رایج نبوده است. در این مقاله با استفاده از روش نوین مرز مقیاس شده، برای نخستین بار اندرکنش تونل-خاک-سازه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ساختمان‌های مجاور تونل‌ها می‌توانند نحوه‌ی ارتعاش تونل را تحت تاثیر قرار دهند و باعث ایجاد ارتعاشات بیشتر در تونل‌ها شوند. همچنین برای حالت وجود دو تونل مجاور، وضعیت بحرانی یعنی عبور همزمان دو قطار مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داده شد که اگر چه وجود تونل مجاور سختی جانبی تونل موجود را افزایش می‌دهد اما عبور همزمان دو قطار باعث تشدید قابل ملاحظه‌ی ارتعاشات خواهد شد.
    کلید واژگان
    مرز مقیاس شده
    اندرکنش‌
    ارتعاش ناشی از عبور قطار
    تونل
    میرایی تابشی
    مدلسازی و تحلیل عددی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-03-21
    1394-01-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن تونل ایران
    Shahrood University of Technology & Iranian Tunneling Association
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار؛ دانشکده‌ی مهندسی عمران، خاک و پی، دانشگاه تبریز
    دانشجوی کارشناسی ارشد؛ دانشکده‌ی مهندسی عمران، خاک و پی، دانشگاه تبریز
    دانشجوی کارشناسی ارشد؛ دانشکده‌ی مهندسی عمران، خاک و پی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3111
    2322-570X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22044/tuse.2015.550
    http://tuse.shahroodut.ac.ir/article_550.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106381

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب