شناسایی مؤلفههای مؤثر در تقاضا برای سفر به مقاصد گردشگریِ فرهنگیتاریخی (نمونهپژوهی: اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
زاهدی, محمداکبری, نعمت الهعمادزاده, مصطفیخوش اخلاق, رحمانرنجبریان, بهرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کارگزاران مقاصد گردشگری علاقهمندند دریابند گردشگران در انتخاب این مقاصد از چه عواملی تأثیر میپذیرند. در الگوهای اقتصادی متعارف که تقاضای سفر را بررسی کردهاند عواملی همچون سطح درآمد در سرزمین مبدأ، سطح قیمتها در مقصد و نرخ ارز در کانون توجه بودهاند. در این میان به برخی نظریهها همچون لنکستر یا بیتوجهی شده است یا بهعلت دشواری، در نیمۀ راه رها شدهاند. پرسش مهم آن است که چه کسی بهتر از خود گردشگر میتواند اظهار کند کدامین عوامل بر انتخاب مقصد ازجانب او مؤثر بودهاند. مقاﻟﮥ حاضر ضمن واکاوی مبانی نظری انتخاب مقصد ازسوی گردشگران، نتایج حاصل از 384 پرسشناﻣﮥ تکمیلشده نزد گردشگران فرهنگیتاریخی را بررسی کرده است. تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان، برای جاﻣﻌﮥ نامحدود انجام پذیرفته و کفایت نمونه با آزمون KMO سنجیده شده است. روایی پرسشنامه بهصورت صوری ﺗﺄیید شده و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شده است. براساس نتایج، پنج عامل قیمت، جاذبههای اصیل و منحصربهفرد، ایمنی و امنیت، نگرش مردم و مقامهای جاﻣﻌﮥ محلی به گردشگر و نیز خدمات گردشگری در حکم عوامل مؤثر بر انتخاب مقاصد فرهنگیتاریخی شناسایی شدهاند. عوامل معرفیشده حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، در مجموع تبیینکنندﮤ 414/57درصد از عوامل انتخاب مقصد ازسوی جامعه آماری مدنظر بودهاند.
کلید واژگان
انتخاب مقصدمقاصد فرهنگیتاریخی
تقاضای سفر
نظرﻳﮥ لنکستر
تخصصی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکتری اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.استاد تمام، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد تمام، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد تمام، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد تمام، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.




