بازخوانی قرآنی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری بر پایه بینامتنیت
(ندگان)پدیدآور
ایرانمنش, اسمازارع زردینی, احمدصحرایی, کمال
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عنوان بصری یکی از متقدمین است که در اواخر عمر به امام صادق مراجعه کرده و از ایشان طلب علم میکند، امام نکاتی را در باب علم به وی میفرماید که به حدیث عنوان بصری مشهور شد.
نظریه بینامتنیت ژولیا کریستوا از رویکردهای جدید خوانش و نقد متون است که در سه محور نفی جزئی یا اجترار، نفی متوازی یا امتصاص و نفی کلی یا حوار مطرحشده است. این مقاله پس از معرفی نظریه بینامتنیت با استفاده ازاینرویکرد به بازخوانی مفهوم علم در حدیث عنوان بصری با توجه به آیات قرآن پرداخته و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی متن این حدیث با آیات و مفاهیم قرآن کریم میپردازد و انواع روابط بینامتنی بین این دو متن را بیان مینماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که منظور از علم در حدیث عنوان قرار گرفتن در مسیر هدایت است و بهوسیله عمل کردن به دست میآید همچنین در استفاده از آیات قرآن از هر سه روش نفی جزئی، نفی متوازی و نفی کلی استفادهشده است و نفی کلی بیشترین بسامد را دارد.
کلیدواژهها: قرآن، عنوان بصری، بینامتنیت، علم.
کلید واژگان
قرآنعنوان بصری
بینامتنیت
علم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-08-231402-06-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبد
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه میبد



