نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایزدی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorپاکشیر, عبدالرضاfa_IR
dc.contributor.authorپاکشیر, عبدالرضاfa_IR
dc.contributor.authorسقاپور, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:14:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:14:44Z
dc.date.available1399-07-08T21:14:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:14:44Z
dc.date.issued2012-04-20en_US
dc.date.issued1391-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationایزدی, حسن, سلطانی, علی, سلطانی, علی, پاکشیر, عبدالرضا, پاکشیر, عبدالرضا, سقاپور, طیبه, سلطانی, علی. (1391). تولید سفرهای درون شهری و تاثیرپذیری از تنوع کاربری زمین، نمونه موردی چهار محدوده مسکونی در شهر شیراز. مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای (توقف انتشار), 3(12), 1-16.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5354
dc.identifier.issn2252-0848
dc.identifier.urihttp://urs.ui.ac.ir/article_20006.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106135
dc.description.abstractنحوه چیدمان کاربری‌ها و توزیع فعالیت‌ها در سطح شهر، از عوامل تاثیرگذار بر الگوهای حمل و نقل شهری است. تامین خدمات ساکنین به گونه‌ای که نیاز به طی مسافت‌های طولانی به حداقل برسد یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها است. از آنجا که تقاضای سفر از پراکنش کاربری‌های عمده از جمله محل کار، مراکز آموزشی، مراکز تفریحی و یا مراکز خدماتی مشتق می‌شود، بخشی از کاهش حجم تقاضا از مجرای اعمال سیاست‌های ساماندهی کاربری زمین، قابل حصول است. در این تحقیق، نقش توزیع و تنوع کاربری‌ها در شکل گیری الگوهای ترافیکی به صورت تجربی بررسی شده است. به این منظور اطلاعات مربوط به رفتار ترافیکی و خصوصیات اجتماعی- اقتصادی 455 نفر از ساکنان چهار محدوده مسکونی شهر شیراز جمع آوری و رابطه بین عوامل مختلف با مقایسه تطبیقی به کمک روش‌های آماری تحلیل واریانس و همبستگی خطی تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن است که تولید سفرهای درون شهری با متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و تنوع کاربری‌ها رابطه دارد. با افزایش تنوع کاربری‌ها در سطح محلات مسکونی، نیاز ساکنین به مراجعه به حوزه فراتر از محدوده سکونتی خود کاهش می‌یابد. دسترسی به خدمات متنوع در سطوح محلی موجب کاهش حجم سفر در مسافت‌های طولانی می‌شود ولی حضور چنین خدماتی، خود مشوق افزایش حجم سفر در سطح محلی است. انتخاب مقصد سفر در درون یا بیرون محدوده سکونتی متاثر از ترکیب و ساختار خانوار است، به طوری که خانوارهای دارای افراد بزرگسال، حجم بیشتری از سفرهای برون حوزه‌ای را نسبت به خانوارهای دارای فرزندان خردسال یا دانش‌آموز تجربه می‌کنند. برخورداری خانوار از اتومبیل باعث افزایش حجم سفر در دو محدوده درون حوزه‌ای و برون حوزه‌ای است. مکان‌یابی فعالیت‌ها بر اساس سهولت دسترسی، توسعه کاربری‌ها مختلط و رعایت سلسله مراتب توزیع خدمات از جمله پیشنهادهای کاربردی این پژوهش است.fa_IR
dc.format.extent485
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای (توقف انتشار)fa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Urban - Regional Studies and Researchen_US
dc.subjectکاربری زمینfa_IR
dc.subjectتولید سفرfa_IR
dc.subjectدسترسیfa_IR
dc.subjectخدمات شهریfa_IR
dc.subjectشیرازfa_IR
dc.titleتولید سفرهای درون شهری و تاثیرپذیری از تنوع کاربری زمین، نمونه موردی چهار محدوده مسکونی در شهر شیرازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentهیات علمیfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue12
dc.citation.spage1
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد