نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorاطمینانی قصر الدشتی, رویاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:14:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:14:34Z
dc.date.available1399-07-08T21:14:34Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:14:34Z
dc.date.issued2010-05-22en_US
dc.date.issued1389-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationسلطانی, علی, سلطانی, علی, سلطانی, علی, اطمینانی قصر الدشتی, رویا. (1389). نقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل، مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیراز. مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای (توقف انتشار), 2(5), 139-154.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5354
dc.identifier.issn2252-0848
dc.identifier.urihttp://urs.ui.ac.ir/article_19961.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106075
dc.description.abstractچکیده   پیامدهای منفی ناشی از استفاده گسترده از وسایل نقلیه موتوری، منجر به شکل گیری بحث‌های زیادی در میان طرفداران توسعه پایدار، در رابطه با راههای کاهش استفاده از اتومبیل شخصی گردیده است. گفته می‌شود یکی از دلایل استفاده بی رویه از اتومبیل، الگوی مرسوم توسعه شهری است. توسعه پراکنده، افقی و کم تراکم شهرها، به فاصله گرفتن کانون‌های فعالیتی از یکدیگر منجر شده و در نتیجه، زمینه ساز استفاده بیشتر از اتومبیل شخصی در غیاب سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد است. مقاله حاضر، به بیان یافته‌های یک تحقیق تجربی می‌پردازد که در آن، نقش عوامل موثر بر وابستگی به اتومبیل بررسی شده است. در این تحقیق، سه ناحیه مسکونی از محدوده منطقه یک شهرداری شیراز به گونه ای انتخاب شده اند که از نظر وی‍ژگی‌های اجتماعی- اقتصادی مشابه بوده، ولی از نظر شاخص تراکم شهری در سه سطح مختلف قرار دارند. مالکیت اتومبیل و میزان استفاده از آن به عنوان شاخص‌هایی برای بیان وابستگی به اتومبیل انتخاب شده اند. عوامل مورد بررسی، شامل ویژگیهای شکل شهر در قالب تراکم شهری و خصوصیات اجتماعی – اقتصادی خانوارهای ساکن در این سه ناحیه شهری شیراز هستند. اطلاعات و داده‌های اولیه از طریق تکمیل پرسشنامه سرپرست خانوار (به تعداد 356 مورد) و نیز بهره گیری از نقشه GIS شهر شیراز جمع آوری گردیده است. توصیف و بررسی رابطه بین تعداد اتومبیل در خانوار و میزان استفاده از آن با شاخص‌های تراکم شهری و ویژگیهای اجتماعی – اقتصادی خانوار با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های آماری (تحلیل واریانس و تحلیل همبستگی) انجام شده است. یافته‌های تحقیق، بیانگر این امر است که خصوصیات اجتماعی – اقتصادی خانوار (درآمد، اندازه خانوار، تعداد شاغلان درخانوار، شغل و تحصیلات سرپرست خانوار و وضعیت ملکی مسکن) در وابستگی به اتومبیل تاثیر گذار هستند. افزایش تراکم شهری، نه تنها در کاهش استفاده از اتومبیل موثر نبوده، بلکه در نواحی با سطوح بالای تراکم ساختمانی، تعداد سفرهای روزانه با اتومبیل نیز افزایش یافته است. نتیجه این تحقیق، به طور کلی بیانگر تفاوت شرایط شهرهای ما با شهرهای غربی از نظر عوامل موثر بر وابستگی به اتومبیل است.fa_IR
dc.format.extent442
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای (توقف انتشار)fa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Urban - Regional Studies and Researchen_US
dc.subjectواژه‌های کلیدی : برنامه ریزی شهریfa_IR
dc.subjectتراکم شهریfa_IR
dc.subjectتراکم ساختمانیfa_IR
dc.subjectوابستگی به اتومبیلfa_IR
dc.subjectشیرازfa_IR
dc.titleنقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل، مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیرازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentهیات علمیfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue5
dc.citation.spage139
dc.citation.epage154


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد