• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شهرسازی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش شهرسازی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و ارزیابی راهبردهای توسعه یکپارچه الگوهای حمل‌و‌نقل در راستای پایداری، با بکارگیری فرآیند تحلیل شبکه ای(مطالعه موردی: استان کرمان)

    (ندگان)پدیدآور
    محمدپور, صابرامیری, سارا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.317 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بیان مسأله: حصول توسعه­ پایدار که در سایه آن رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد، نیازمند ایجاد بسترها و زیرساخت­های مناسبی است که شبکه حمل­و­نقل را می­توان یکی از عمده‌ترین و کاراترین آن‌ها نامید؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر در زمینه توسعه پایدار، راهبرد حمل­و­نقل پایدار است. این موضوع پرداختن به رویکردهایی که حمل‌ونقل را به سمت پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی سوق دهد، ضروری می­سازد و یکی از رویکردها یکپارچه‌سازی حمل­و­نقل است. استان کرمان به دلیل عدم برنامه­ریزی مناسب در بخش حمل­و­نقل، به جایگاه واقعی خویش دست نیافته است. در این میان نیاز به ایجاد یک ظرفیت برنامه­ریزی مناسب و تغییر سبک برنامه­ریزی موجود وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر از جهت هدف، تحقیقی کاربردی است که در جهت تدوین و ارزیابی توسعه یکپارچه حمل­و­نقل منطقه­ای در استان کرمان می­کوشد. روش:همچنین از نظر ماهیت و روش اکتشافی- توصیفی- تجویزی است. جهت دستیابی به اطلاعات عمدتاً از طریق مراجعه به متون موجود، کتب درسی، اسناد و مدارک و مقالات خواهد بود و از روش اسنادی استفاده‌ شده است. همچنین در ادامه برای تکمیل اطلاعات از روش­های میدانی همچون استفاده از پرسش­نامه و از روش مصاحبه استفاده‌ شده است. جامعه آماری استان کرمان است و از تعدادی از کارشناسان، متخصصین و مدیران برنامه‌ریزی حمل‌ونقل استان به ‌عنوان نمونه آماری مصاحبه گردیده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظر کارشناسان از طریق مدل دلفی (Delphi) و تکنیک سوات (SWOT) تعدادی راهبرد جهت بهبود شرایط فعلی یکپارچگی حمل­و­نقل منطقه داده می­شود. در ادامه راهبردهای حاصل، با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه­ای (ANP) اولویت‌بندی می­شوند. یافته‌ها: نتیجه حاصل از این فرآیند پژوهش، نشان­دهنده این است که راهبردهای مورد قبول در این برنامه­ریزی، راهبردهای تهاجمی هستند. لذا، راهبردهای تهاجمی با استفاده از مدل ANP تجزیه­و­تحلیل شده و اولویت نهایی آن‌ها به همراه میزان وزن هرکدام از راهبردها ارائه ‌شده است. نتیجه ­گیری: نتیجه نهایی حاصل از فرآیند تحلیل شبکه­ای (ANP) نشان­دهنده اهمیت و اولویت یکپارچگی مدیریتی- سازمانی بر سایر یکپارچگی­های مطروحه در این پژوهش هست. در واقع یکپارچگی در مدیریت سبب یکپارچگی در تصمیم­گیری­ها شده و به طبع موجب می­شود تا شرایط برای تحقق سایر انواع یکپارچگی مطرح شده در بخش حمل‌ونقل، فراهم گردد.
    کلید واژگان
    حمل‌و‌نقل پایدار
    حمل‌و‌نقل یکپارچه
    راهبردهای توسعه
    حمل‌و‌نقل منطقه‌ای
    فرآیند تحلیل شبکه‌ای
    کرمان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه گیلان
    University of Guilan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2645-5412
    URI
    https://dx.doi.org/10.22124/upk.2020.13260.1198
    https://upk.guilan.ac.ir/article_4012.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106031

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب