طراحی الگوی برنامه ریزی توسعه گردشگری شهر بابلسر
(ندگان)پدیدآور
اکبرپور, محمدغلامی, علیمحمدزاده لاریجانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری به عنوان متنوعترین و بزرگترین فعالیت خدماتی درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصتهای شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. از گردشگری به عنوان موتور توسعه نام برده می شود، و به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولتها به آن اهمیت میدهند و امروزه یکی از پایههای اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. برنامه ریزی و توسعه گردشگری به عنوان عامل مهمی درروند اقتصادی شدن امور اجتماعی، فرهنگی، و نگرش ابزاری و کاربردی و کالایی به طبیعت و فرهنگ، توجه به دیدگاههای مختلف درباره گردشگری را ضروری می سازد. معمولا از توریسم به عنوان ابزاری برای تحریک اقتصادهای بحرانی و تقویت فعالیت های توسعه ای از طریق ایجاد مشاغل و درآمد استفاده می شود.. در تحقیقات معمول برنامهریزی راهبردی از تکنیک SWOT برای ارائه راهبردهای پیشنهادی استفاده میگردد که این روش دارای کاستیهایی مانند پیشنهاد تنها یک گروه از راهبردهای شناسایی شده و کنار گذاشتن سایر راهبردها و همچنین عدم ارائه تصویری روشن از روند برنامهریزی و سطوح مختلف آن و عدم مشخص کردن راهبردهای زیربنایی(مستقلترین) و وابستهترین راهبردها میباشد. لذا در تحقیق حاضر که در پی شناسایی پتانسیلهای گردشگری شهرستان بابلسر و اتخاذ استراتژیهایی بر مبنای این پتانسلها، جهت برنامهریزی توسعهی گردشگری این شهرستان است؛ این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها نیز مبتنی بر روشهای اسنادی و پیمایشی است. بدین ترتیب دادههای تحقیق از چهار گروه جامعهی آماری (جامعه میزبان، گردشگران، مسؤولان و کارشناسان گردشگری) جمعآوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شهرستان بابلسر و تدوین استراتژیهای توسعه، مدل SWOT و برای طراحی و تبیین راهبردهای شناسایی شده از مدلسازی ساختاری تفسیری و نرمافزار ISM به کار رفته است. بر پایه نتایج راهبردهای تنوعبخشی (ST) برای برنامهریزی در جهت توسعه گردشگری شهر بابلسر قابل قبول میباشند که موجب حفظ و نگهداری وضع موجود گردند. با توجه به راهبردهای معیار (ST) شناسایی شده و مدلسازی ساختاری تفسیری در محیط نرم افزار ISM نتایج نشان داد که راهبرد تدوین مقررات و ضوابط مربوط به چگونگی استفاده از مراکز گردشگری زیربناییترین و راهبردهای تقویت زیرساختهای گردشگری، استفاده از افراد متخصص در برنامهریزی و توسعه و بهبود مراکز ارائه دهنده خدمات به گردشگران وابستهترین راهبردها در ساختار مدل برنامهریزی راهبردی میباشند.
کلید واژگان
برنامه ریزی راهبردیگردشگری شهر بابلسر
مدل SWOT
مدل سازی ساختاری تفسیری ISM
برنامه ریزی شهری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران




