ارزیابی معابر پیاده از منظرتخلیه اضطراری مطالعه موردی: مجموعه اداری اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طوقی, مصطفیاکبرزاده, میثمصبوحانیان, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
افزایش تراکم جمعیت مناطق شهری در کنار فراهم آوردن مزایایی همچون کوتاه نمودن فاصلهها، باعث آسیبپذیری بیشترِ ساختارهای شهری در هنگام بروز حوادث میشود. ازجمله، تخلیه اضطراریِ مجتمعهای ساختمانی شهری با دشواریهای زیادی روبرو است که عمدتا به علت تلاش شمار زیاد افراد برای خروج بهموقع با استفاده از راهرو، دستگاه پلهها و خروجیهای کمعرض است. بر این اساس، بررسی چگونگی رفتار جریان پیادهها در شرایط تخلیه اضطراری از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مقاله، ارزیابی معابر پیاده مجموعه اداری شهر اصفهان -به عنوان نمونهای از مجتمعهای ساختمانی پر جمعیت و با اهمیت- با استفاده از شبیهسازی تردد در شرایط تخلیه اضطراری است. دلیل استفاده از روش شبیهسازی نیز آن است که گردآوری دادههای پیشینی رفتاری و بازتولید شرایط واقعی تخلیه با دقت مناسب، در مواردی غیرممکن و یا اغلب پرهزینه و زمانبر است. درنتیجه امروزه پژوهشهای زیادی مرتبط با موضوع تخلیه، با روش شبیهسازی شرایط تخلیه، به تحلیل رفتارها و سناریوهای محتمل میپردازند. در این مقاله، ضمن توصیف روشهای موجودِ شبیهسازی تردد پیادهها، روش مورداستفاده (رویکرد عاملمبنا) شرح داده شده است. سپس نرمافزار مورد استفاده معرفی و روش تحلیل آن ارائه شده است. در ادامه کلیه تهدیدات و مخاطرات برای مجموعه اداری شهر اصفهان بررسیشده و بهمنظور تعیین محتملترین آنها، از نظر کارشناسان این حوزه استفاده شده است. سپس هفت سناریو متناسب با مخاطرات محتملتر تعریف و در نرمافزار، شبیهسازیشده است. از نتایج اصلی این پژوهش، شناسایی شش معبر بحرانی (گلوگاه تخلیه)، ارزیابی خروجیهای فعلی و تعیین مکان دقیق احداث یک خروجی جدید در ضلع شرقی مجموعه اداری شهر اصفهان میباشد.
کلید واژگان
معابر پیادهتخلیه اضطراری
مخاطرهسنجی
شبیهسازی عاملمبنا
برنامه ریزی شهری
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی حمل ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.استادیار، دانشکده مهندسی حم لونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.




