• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات شهری
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات شهری
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رتبه بندی شیوه های زمان بندی طرح های قیمت گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی (مطالعه موردی: شهر مشهد)

    (ندگان)پدیدآور
    کدخدایی, مسعودشاد, روزبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    513.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در اجرای سیاست قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرها، نحوه تغییرات نرخ عوارض نسبت به زمان اهمیت زیادی دارد و در میزان کارایی طرح قیمت­گذاری تراکم ترافیک و بازدارندگی آن در میزان استفاده از خودروهای شخصی مؤثر است. بنابراین انتخاب مناسب­ترین شیوه برای زمان­بندی طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک نیازمند تحلیل و بررسی دقیق شیوه­های مختلف زمان­بندی و ارزیابی آنها با توجه به ویژگی­های ترافیکی و اجتماعی شهر مورد نظر است. در کلانشهرهای توریستی به دلیل حضور گردشگران، حجم سفرهای با اهداف تفریحی و خرید در این کلانشهرها بیشتر از سایر شهرهاست. از طرفی بخش زیادی از رانندگان نیز با مسیر آشنایی نداشته و موجب متفاوت شدن الگوی سفرهای درون­شهری در این کلانشهرها با سایر شهرها می­شوند. به همین دلیل، انتخاب شیوه مناسب زمان­بندی طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی اهمیت بیشتری می­یابد. در این تحقیق، سه شیوه زمان­بندی عوارض ثابت، عوارض زمان­بندی شده و عوارض هوشمند برای زمان­بندی طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی انتخاب شده و با استفاده از روش تحلیل شبکه­ای (ANP) و براساس مقایسات زوجی و نظرات کارشناسان رتبه­بندی شدند. براساس نتایج، شیوه عوارض زمان­بندی شده برای طرح­های قیمت­گذاری تراکم ترافیک با وزن نرمال 49/0 در رتبه نخست و شیوه­های عوارض ثابت و عوارض هوشمند به ترتیب با وزن­های نرمال 26/0 و 25/0 در رتبه­های دوم و سوم قرار گرفتند. مؤثرترین شاخص­های این ارزیابی به ترتیب شاخص­های کاهش زمان سفر، افزایش استفاده از حمل­ونقل عمومی، کاهش تردد خودروهای تک­سرنشین، افزایش سرعت عملکردی و کاهش تصادفات با عابرپیاده، موتور و دوچرخه سواران شناخته شدند. استفاده از نتایج این تحقیق در سیاست­گذاری­های مدیریت شهری موجب بهینه­سازی سیاست قیمت­گذاری تراکم ترافیک در کلانشهرهای توریستی مانند شهر مشهد شده و اثرگذاری این سیاست در کاهش تراکم ترافیک و مشکلات ناشی از آن را افزایش می­دهد.
    کلید واژگان
    کنترل تراکم ترافیک
    قیمت گذاری تراکم ترافیک
    گردشگری
    فرآیند تحلیل شبکه ای
    حمل و نقل شهری

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    2322-2875
    URI
    http://urbstudies.uok.ac.ir/article_61315.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/105850

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب