نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتابان تراشکار, سپیدهfa_IR
dc.contributor.authorپرتوی, پروینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:13:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:13:53Z
dc.date.available1399-07-08T21:13:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:13:53Z
dc.date.issued2019-04-21en_US
dc.date.issued1398-02-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-09en_US
dc.date.submitted1396-06-18fa_IR
dc.identifier.citationتابان تراشکار, سپیده, پرتوی, پروین. (1398). مولفه های موثر بر مشارکت کودکان در فرایند تهیه و اجرای طرح های توسعه محله ای(مورد پژوهی: محله سرشور مشهد). فصلنامه مطالعات شهری, 8(30), 17-28.fa_IR
dc.identifier.issn2322-2875
dc.identifier.urihttp://urbstudies.uok.ac.ir/article_61054.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/105812
dc.description.abstractامروزه موضوع مشارکت و کاربرد آن در شهرسازی، مورد توجه طراحان و برنامه ریزان شهری قرار گرفته و از ویژگی های توسعه یافتگی یک کشور محسوب می شود؛ همچنین نقش بسزایی در موفقیت طرح های توسعه محله ای دارد. در بسیاری از موارد نقش کودکان به عنوان یک سوم جمعیت شهروندی جهان مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین، لزوم توجه به مشارکت کودکان در طرح های توسعه محله ای ضروری است. بی شک مشارکت کودکان ابتدا نیازمند درک کاملی از مفاهیم مربوط به کودک، مزایا و چالش های مشارکت با کودکان و در نهایت پاسخ به این سئوال است که«مؤلفه های مؤثر بر مشارکت کودکان در فرایند تهیه و اجرای طرح های توسعه محله ای چه چیز است؟». به منظور پاسخ به این سئوال به عنوان نمونه مطالعه، در محله سرشور مشهد که به دلیل قرارگیری در بافت مرکزی و قدیمی مشهد و روند رو به افزایش ترک ساکنان محله، مشارکت در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی شده با استفاده از روش های مشارکتی برای کودکان7-14سال(مقطع ابتدایی) مانند نقاشی، پرسشنامه، انشا و کارگاه های آموزشی، به شناختی از وضع موجود محله با تأکید بر کودکان دست یافت. در نهایت، بعد از بررسی مبانی نظری، با استفاده از روش دلفی و با تکیه بر نظر کارشناسی، پیش نیازهای مشارکت کودکان به تفکیک مرحله تهیه و اجرای طرح توسعه محله تعیین شد. براساس نتایج حاصل از این ارزیابی مشخص شد که چهار مؤلفه بسترسازی، فرهنگ سازی، نهادسازی و دوام مشارکت در ارتقای مشارکت کودکان مؤثر هستند؛ که در محله سرشور، شاخص آگاه سازی در رابطه با مؤلفه بسترسازی، بیشترین تأثیر را بر فرایند تهیه طرح و دو شاخص حمایت نهادها( مؤلفه نهادسازی) و کنترل و دوام مشارکت بیشترین تأثیر را بر فرایند اجرای طرح دارند. یافته های حاصل از این تحقیق نه تنها به برنامه ریزان و طراحان برای درک بهتر چگونگی مشارکت کودکان در برنامه ریزی و طراحی محیط و توسعه بهتر جوامع دموکراتیک و دوستدار کودک کمک خواهد کرد بلکه بستری مناسب برای استفاده از مؤلفه های مؤثر بر مشارکت کودکان در فرایند طرح های توسعه محله ای را فراهم می سازد.fa_IR
dc.format.extent1164
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه کردستانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات شهریfa_IR
dc.relation.ispartofUrban Studies (Persian)en_US
dc.subjectمشارکت کودکانfa_IR
dc.subjectبرنامه ریزی مشارکتیfa_IR
dc.subjectطرح توسعه محله ایfa_IR
dc.subjectمحله سرشورfa_IR
dc.subjectبرنامه ریزی شهریfa_IR
dc.titleمولفه های موثر بر مشارکت کودکان در فرایند تهیه و اجرای طرح های توسعه محله ای(مورد پژوهی: محله سرشور مشهد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه ریزی شهری/دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشگاه هنر تهرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue30
dc.citation.spage17
dc.citation.epage28


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد