• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات شهری
    • دوره 7, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات شهری
    • دوره 7, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامه ریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت‌پذیری منطقه ای با استفاده از تکنیک Meta-SOWT

    (ندگان)پدیدآور
    شاکرمی, نعمتاجزا شکوهی, محمدمنصورزاده, علی محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    919.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه گردشگری به عنوان یک فعالیت پویای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه­ اقتصاد جوامع انسانی ایفا می­کند. گسترش گردشگری بر درآمد ملی، منابع ارزی، اشتغال و دیگر شاخص­های کلان اقتصادی تأثیرگذار است. در واقع در عصر حاضر، با توجه به مقوله جهانی‌ شدن اکثر کشورها و شهرها سعی دارند با برنامه­ریزی­های مناسب در محیط رقابتی به وجود آمده جایگاه رقابتی خود و متعاقب آن کیفیت زندگی اجتماعات خود را بهبود بخشند. در تحقیق حاضر اهداف زیر دنبال می­شود:1- تعیین جایگاه گردشگری استان کردستان با رقبای منطقه­ای، 2- شناسایی مهم­ترین منابع و قابلیت­های گردشگری کردستان که دارای ویژگی (VIRO)( نادر بودن، تکرار نشدنی، تقلیدناپذیر و غیرقابل جایگزین) هستند و 3- شناسایی مهم­ترین عوامل کلان تأثیرگذار بر گردشگری کردستان. یکی از روش­های برنامه‌ریزی در زمینۀ گردشگری برنامه­ریزی راهبردی و استراتژیک با تکنیک Meta-SWOT است. تکنیک Meta-SWOT براساس رهیافت داخل به خارج و به ‌نوعی دیدگاه مبتنی بر منابع است. داده­ها و اطلاعات موردنظر در دو بخش ابتدا از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای و سپس به‌صورت میدانی و نظرخواهی از 25 نفر از کارشناسان متخصص در امر گردشگری که به روش هدفمند انتخاب‌ شده‌اند، تهیه ‌شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می­دهد که مهم­ترین عوامل کلان تأثیرگذار بر گردشگری کردستان عبارتنداز مدیریت کلان کشور، سیاست­های خارجی دولت و تحریم­های بین‌المللی. عدم تخصیص بودجه به امر گردشگری و عدم توجه به صنعت گردشگری در سطح کشور از دیگر عوامل اثرگذار بر گردشگری کردستان است. مهم‌ترین رقبای منطقه­ای گردشگری کردستان در افق سند چشم­انداز 1404 استان­های کرمانشاه و همدان هستند.
    کلید واژگان
    گردشگری
    برنامه‌ریزی راهبردی
    Meta-SWOT
    کردستان
    برنامه ریزی منطقه ای

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    کارمند
    استاد
    مربی

    شاپا
    2322-2875
    URI
    http://urbstudies.uok.ac.ir/article_60807.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/105779

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب