ارایه رویکرد غیرخطی مارکف سوئیچینگ در پیشبینی تقاضا برای مسئله برنامه ریزی تولید ادغامی
(ندگان)پدیدآور
صالحی سربیژن, مرتضیبهنامیان, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامهریزی تولید ادغامی همواره یکی از ارکان غیرقابلتفکیک در امر تولید بوده است. امروزه، با پیچیدهتر شدن شرایط تولید، برنامهریزی تولید ادغامی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکتهای بزرگ تولیدی ایفا مینماید. در این رابطه، پیشبینی تقاضا یکی از عوامل اثرگذار در کاهش هزینههای مسئلهی برنامهریزی تولید ادغامی هست بطوریکه اشتباه در پیشبینی تقاضا میتواند منجر به کسری یا مازاد تولید میشود. از طرف دیگر پیشبینی صحیح کاهش ریسک و بهبود عملکرد تجاری یک شرکت را به دنبال خواهد داشت. به دلیل روند پر نوسان و غیرخطی تقاضا و متغیرهای مؤثر بر آن در دورههای مختلف مدلهای خطی توانایی کمی در پیشبینی تقاضا دارند. ازاینرو در این مطالعه، برای اولین بار از مدل غیرخطی مارکف سوئیچینگ برای پیشبینی تقاضا در مسئله برنامهریزی تولید ادغامی استفاده میشود. به این منظور و پس از پیشبینی تقاضا، متغیرهای تصمیم و هزینههای کل پیشبینی محاسبه و نتایج آن با هزینههای واقعی کل مقایسه میشوند. نتایج نشان داد که مدل مارکف سوئیچینگ با توجه به معیارهای قدرمطلق خطای پیشبینی تجمعی و هزینههای برنامهریزی تولید ادغامی کارایی بهتری نسبت به مدلهای خطی اتورگرسیو میانگین متحرک و خود رگرسیون برداری داشته است.
کلید واژگان
برنامهریزی تولید ادغامیروش پیشبینی
رویکرد مارکف سوئیچینگ
اتورگرسیو میانگین متحرک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-06-221402-04-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زابل، زابل، ایراندانشیار، گروه صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران