• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد و تجارت نوین
    • دوره 18, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر شاخص توسعه انسانی بر گسترش تجارت‌الکترونیک B2B: مورد مطالعه شرکای عمده تجاری ایران با رویکرد رگرسیون حد آستانه

    (ندگان)پدیدآور
    شفیعی شیب ده, فرشتهنجاتی, مهدیبهمنی, مجتبیغلامی, مصطفی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر شاخص توسعه انسانی بر گسترش تجارت‌الکترونیک B2B (تجارت الکترونیک بنگاه به بنگاه) در ایران و کشورهای شریک تجاری ایران طی دوره‌ی زمانی 1395-1390 با استفاده از رویکرد پنل آستانه می‌باشد. متغیرهای تحقیق شامل سطح گسترش تجارت‌الکترونیکی، فشار تحمیلی ناشی از وابستگی به صادرات، فشار هنجاری ناشی از روابط منسجم تجاری جهانی، فشار تقلیدی ناشی از رقابت خارجی، دانش مشترک جهانی، دسترسی به اینترنت و شاخص توسعه انسانی می‌باشد. طبق نتایج، در کشورهایی که شاخص توسعه انسانی پایین است این شاخص اثر منفی بر توسعه تجارت الکترونیک B2B می‌گذارد که می‏تواند تحت تاثیر آماده نبودن زیرساخت‌ها باشد و این رابطه برای کشورهایی با سطح توسعه انسانی بالا معکوس است. براساس آستانه تعریف شده در این مقاله میانگین در کشورهایی که شاخص توسعه انسانی پایین تری دارند شاخص توسعه انسانی در این کشورها موجب کاهش سطح تجارت الکترونیک B2B می‌شود اما در کشورهایی که HDI در آنها بالاتر از میزان آستانه است، اثر معنی داری نداشته است. رژیم شاخص توسعه انسانی تا سطح آستانه‌ای با ضریب 667/3- روی تجارت‌الکترونیک B2B تأثیر منفی گذاشته و شاخص توسعه انسانی تجارت‌الکترونیک را کاهش داده است. هند و پاکستان و تاجیکستان کمتر از مقدار آستانه یعنی 653/0 هستند و بقیه کشورهای مورد مطالعه در این پژوهش بیشتر از مقدار آستانه هستند. آزمون اثر آستانه‌ای انجام شده، هم بر اساس فاصله اطمینان 95% مقدار عددی آستانه‌ای بین بیشترین و کمترین مقدار قرار می‌گیرد و هم بر اساس مقدار بحرانی، و سطح معنی‌داری فرضیه H0 مبنی بر اینکه اثر آستانه‌ای وجود ندارد، رد می‌شود و فرضیه H1 وجود حداقل یک آستانه، رد نمی‌گردد.
    کلید واژگان
    تجارت الکترونیک
    تجارت الکترونیک B2B
    رگرسیون حد آستانه
    شاخص توسعه انسانی
    شرکای تجاری ایران

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2023-08-23
    1402-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
    هیئت علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
    استادیار، بخش اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.30465/jnet.2023.43680.1970
    https://jnet.ihcs.ac.ir/article_9036.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1045488

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب