فرصتهای صادراتی ایران در بازار عراق: تلفیق مدل پشتیبان تصمیم و رویکردهای فضای محصول و پیچیدگی اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
ثاقب, حسنرنجبر, امیدتاری, فتحالهنوع مدرک
Textکاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در حال حاضر تطابق مناسبی بین نیازهای وارداتی عراق و تنوع کالاهای صادراتی ایران به آن کشور وجود ندارد. طبق آمار مرکز تجارت بینالملل، بیش از نیمی از نیازهای وارداتی این کشور مربوط به ماشینآلات مکانیکی و الکتریکی و تجهیزات حمل و نقل (16,8 میلیارد دلار) با سهمی در حدود 30 درصد و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی (11,4 میلیارد دلار) با سهمی در حدود 20 درصد میباشد که ایران بهترتیب در حدود 3.4 درصد و 16.5 درصد از کل نیاز بازار عراق در بخشهای مذکور را به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی فرصتهای صادراتی ایران به عراق و اولویتبندی آنها از طریق تلفیق مدل پشتیبان تصمیم و رویکردهای پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول بهره برده است. تعداد 627 فرصت صادراتی حسب کدهای کالایی چهار رقمی HS شناسایی شده و به تفکیک ده بخش کالایی اصلی اولویتبندی شده است. نتایج نشان میدهد که ایران در نیمی از محصولات در بازار عراق همراه با مزیت نسبی حضور دارد؛ بهطوریکه توان صادراتی ایران به بازار عراق (مبتنی بر مزیت نسبی آشکار شده) در سطحی بالاتر نسبت به رقبای آن بازار است. از 590 محصول (حسب HS چهار رقمی) که ایران با مزیت قویتر از سایر رقبا به بازار عراق صادر میکند، تنها در 123 مورد در سطح بینالمللی واجد مزیت نسبی است؛ همچنین تعداد 351 گروه کالایی که از پیچیدگی نسبتا بالایی برخوردار هستند، فقط 35 مورد در سطح بینالمللی واجد مزیت نسبی است. علاوهبر این، از میان گروههای کالایی صادراتی ایران، تنها برای 55 گروه در سطحی فراتر از 50 درصد قابلیتها و توانمندیهای مورد نیاز برای تولید در اقتصاد کشور فراهم شده است.
کلید واژگان
صادرات ایرانعراق
مدل پشتیبانی تصمیم
فضای محصول
پیچیدگی اقتصادی
اقتصاد صنعتی و ساختار، عملکرد و رفتار
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2023-05-221402-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه بازرگانی خارجی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیکارشناس ارشد مطالعات اقتصادی، سازمان توسعه تجارت ایران.
استاد گروه اقتصاد بازرگانی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی.
شاپا
2476-70772676-7074




