بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی رشد شبکهمحور
(ندگان)پدیدآور
رحیمی اقدم, صمدصنوبر, ناصراحمدیان, آیلارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه شرکتهایی که در محیطهای مختلف نهادی و فرهنگی فعالیت میکنند، با چالشهای راهبردی بینالمللی روبرو هستند. در این راستا، پاسخگویی به این چالشها مستلزم توانایی چابکی و انعطافپذیر بودن در پاسخ به خواستههای بینالمللی دارد که یادگیری سریع از تجربیات قبلی را میطلبد. دراینبین، رشد شبکهمحور میتواند عامل کلیدی جهت تقویت موفقیت بینالمللی خصوصاً برای شرکتهای کوچک و متوسط باشد. ازاینرو، هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی رشد شبکهمحور در تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط در استان آذربایجان شرقی است. این پژوهش به صورت کمی و از انواع مطالعات کاربردی است. نمونهگیری این مطالعه به روش طبقهای تصادفی و برآورد حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران صورت پذیرفته است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام شده است و روابط بین متغیرها با روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک ابزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که چابکی استراتژیک بر رشد شبکهمحور و موفقیت بینالمللی اثر مستقیم دارد. همچنین، رشد شبکهمحور بر موفقیت بینالمللی اثر مثبت دارد. درنهایت، نقش میانجی رشد شبکهمحور در رابطه بین چابکی استراتژیک و موفقیت بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط معنادار حاصل شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیلها میتوان بیان کرد که چابکی استراتژیک عامل کلیدی در پیشبرد گامهای بینالمللیشدن است که در این میان، شبکهسازی و رشد از طریق آن دستیابی به عملکرد مطلوب بینالمللی را برای شرکتهای کوچک و متوسط آسانتر میکند.
کلید واژگان
چابکی استراتژیکرشد شبکهمحور
موفقیت بینالمللی
شرکتهای کوچک و متوسط
فضای کسب و کار بین المللی و بنگاه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-06-221402-04-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراناستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران




