تبیین مولفههای روانشناختی توکل کارآفرینانه
(ندگان)پدیدآور
جعفرزاده, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در حالی که بسیاری از پژوهشگران غیرمسلمان تلاش میکنند ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان را با مراجعه به واژگان موجود در کتب مقدس خود تبیین نمایند، عنایت به واژه قرآنی توکل از منظر معناشناختی برای تبیین مولفههای توکل کارآفرینانه از جمله مباحثی است که کمتر توسط پژوهشگران مسلمان بدان توجه شده است. توکل کارآفرینانه یکی از زمینههای پژوهشی بسیار ضروری در حوزه کسب و کار است که شناسایی ابعاد گوناگون آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است با التفات به واژه توکل و استناد به معانی آیات قرآن پیرامون آن، ویژگیهای روانشناختی توکل کارآفرینانه را تبیین نماید. روش انجام این پژوهش، معناشناسی و جامعه مورد مطالعه، کل قرآن کریم و تفاسیر درباره آیات توکل است. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، واژه توکل با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، توانایی برقراری ارتباط معنایی با چهار مولفه روانشناختی کارآفرینانه یعنی «تحمل ابهام کارآفرینانه»، «توفیقطلبی کارآفرینانه»، «خلاقیت و نوآوری کارآفرینانه» و «ریسکپذیری کارآفرینانه» دارد. نوآوری این پژوهش را میتوان تلاش برای گفتمان بومیسازی و اسلامیسازی دانش حوزه کارآفرینی در زمینه تبیین ارزشهای اسلامی و ترویج هنجارهای دینی در کسب و کار تلقی نمود.
کلید واژگان
کارآفرینیمولفههای روانشناختی
توکل کارآفرینانه
معناشناسی
قرآن کریم
اخلاق در کسب و کار بین المللی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-06-221402-04-01




