• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین مولفه‌های روان‌شناختی توکل کارآفرینانه

    (ندگان)پدیدآور
    جعفرزاده, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    584.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در حالی که بسیاری از پژوهشگران غیرمسلمان تلاش می‌کنند ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان را با مراجعه به واژگان موجود در کتب مقدس خود تبیین نمایند، عنایت به واژه قرآنی توکل از منظر معناشناختی برای تبیین مولفه‌های توکل کارآفرینانه از جمله مباحثی است که کمتر توسط پژوهشگران مسلمان بدان توجه شده است. توکل کارآفرینانه یکی از زمینه‌های پژوهشی بسیار ضروری در حوزه کسب و کار است که شناسایی ابعاد گوناگون آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است با التفات به واژه توکل و استناد به معانی آیات قرآن پیرامون آن، ویژگی‌‌های روان‌شناختی توکل کارآفرینانه را تبیین نماید. روش انجام این پژوهش، معنا‌شناسی و جامعه مورد مطالعه، کل قرآن کریم و تفاسیر درباره آیات توکل است. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، واژه توکل با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، توانایی برقراری ارتباط معنایی با چهار مولفه روان‌شناختی کارآفرینانه یعنی «تحمل ابهام کارآفرینانه»، «توفیق‌طلبی کارآفرینانه»، «خلاقیت و نوآوری کارآفرینانه» و «ریسک‌پذیری کارآفرینانه» دارد. نوآوری این پژوهش را می‌توان تلاش برای گفتمان بومی‌سازی و اسلامی‌سازی دانش حوزه کارآفرینی در زمینه تبیین ارزش‌های اسلامی و ترویج هنجارهای دینی در کسب و کار تلقی نمود.
    کلید واژگان
    کارآفرینی
    مولفه‌های روان‌شناختی
    توکل کارآفرینانه
    معناشناسی
    قرآن ‌کریم
    اخلاق در کسب و کار بین المللی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-06-22
    1402-04-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    مدرس، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2588-5057
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiba.2023.54635.1987
    https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_15983.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1042087

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب