شبکههای مجازی و شکلگیری هویت مدرن (مطالعه موردی: جوانان تهرانی)
(ندگان)پدیدآور
صابر, منوچهربشیر, حسنمسعودی, امیدعلیمجیدی قهرودی, نسیم
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، فعالیت در شبکههای اجتماعی مجازی (0.328=r) و خودابرازی در شبکههای اجتماعی مجازی (0.532=r) و گرایش به هویت، رابطه معناداری وجود دارد. در واقع حضور مستمر، وابستگی و تعلق به این فضا و تولید محتوا و خودابرازی در این فضا منطبق با الگوها و فرهنگ جهانی منجر به پذیرش هویت و ارزشهای مدرن (عقلگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، غرب گرایی و جهانیسازی و نفی تقدیرگرایی و ترویج زندگی نمایشی و لوکس ) شده است.کلیدواژهها: هویت مدرن، شبکههای اجتماعی مجازی، جوانان.
کلید واژگان
هویت مدرنشبکههای اجتماعی مجازی
جوانان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.استاد گروه ارتباطات و دین، دانشگاه امام صادق (ع)
دانشیار، گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه سوره، تهران، ایران
استادیار، گروه ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2383-062X2383-0638



