بررسی انگیزۀ استفاده از ایموجی میان فعالان ایرانی حوزۀ رسانه در توئیتر
(ندگان)پدیدآور
فغفوری آذر, پروینآذری, غلامرضاایرجی, مریم
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از ابداع ایموجیها در قالب نمادهای تصویری، امروزه شاهد تکوین زبانی نوین برای تعاملات انسانی در بستر شبکههای اجتماعی هستیم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی مقطعی بوده و با هدف سنجش و مقایسۀ انگیزههای استفاده از ایموجی میان فعالان حوزۀ رسانه در توئیتر انجام شد. جامعۀ آماری این تحقیق، اعضای انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران و نمونۀ منتخب نیز شامل 40 روزنامهنگار زن و 40 روزنامهنگار مرد بود که دارای سابقه کار بیشتر از 3سال و فعال در توئیتر بودند. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته که روایی و پایایی آن به تأیید رسید، گردآوری و با استفاده از ویرایش 26 نرمافزار SPSS و آزمونهای کولموگروف-اسمیرونوف و تیاستیودنت مستقل، تحلیل شدند. براساس نتایج بهدست آمده در سطح اطمینان 95درصد، زنان و مردان در متن توئیتهای خود برای استفاده از ایموجیها در انگیزههای بیان احساسات، جانشین نشانههای ارتباطات کلامی، جانشین کلمات، کمک به تفهیم پیام، تلطیف لحن پیام، انتقال اطلاعات، کوتاهکردن متن، کافیبودن تنوع ایموجیها و امکان برداشت نامناسب از پیام تا حدّ زیادی شرایط مشابهی داشتند؛ اما در انگیزههای میزان صمیمیت افراد، جذاب کردن پیام، استفاده مکرر از ایموجیها و راهی برای قضاوت اشخاص، دارای تفاوتهایی معنادار بودند.
کلید واژگان
ایموجیارتباطات غیرکلامی
شبکه های اجتماعی
توئیتر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران.استادیار گروه ارتباطات و رسانه دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، مرکزی، تهران ایران.
استادیار گروه زبانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
شاپا
2383-062X2383-0638



