• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی انگیزۀ استفاده از ایموجی میان فعالان ایرانی حوزۀ رسانه در توئیتر

    (ندگان)پدیدآور
    فغفوری آذر, پروینآذری, غلامرضاایرجی, مریم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی ـ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از ابداع ایموجی‌ها در قالب نمادهای تصویری، امروزه شاهد تکوین زبانی نوین برای تعاملات انسانی در بستر شبکه‌های اجتماعی هستیم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی مقطعی بوده و با هدف سنجش و مقایسۀ انگیزه‌های استفاده از ایموجی میان فعالان حوزۀ رسانه در توئیتر انجام شد. جامعۀ آماری این تحقیق، اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و نمونۀ منتخب نیز شامل 40 روزنامه‌نگار زن و 40 روزنامه‌نگار مرد بود که دارای سابقه کار بیشتر از 3سال و فعال در توئیتر بودند. داده‏ها از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن به تأیید رسید، گردآوری و با استفاده از ویرایش 26 نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کولموگروف-اسمیرونوف و تی‌استیودنت مستقل، تحلیل شدند. براساس نتایج به‌دست آمده در سطح اطمینان 95درصد، زنان و مردان در متن توئیت‌های خود برای استفاده از ایموجی‌ها در انگیزه‌های بیان احساسات، جانشین نشانه‏های ارتباطات کلامی، جانشین کلمات، کمک به تفهیم پیام، تلطیف لحن پیام، انتقال اطلاعات، کوتاه‌کردن متن، کافی‌بودن تنوع ایموجی‌ها و امکان برداشت نامناسب از پیام تا حدّ زیادی شرایط مشابهی داشتند؛ اما در انگیزه‌‌های میزان صمیمیت افراد، جذاب کردن پیام، استفاده مکرر از ایموجی‌ها و راهی برای قضاوت اشخاص، دارای تفاوت‌هایی معنا‌دار بودند.
    کلید واژگان
    ایموجی
    ارتباطات غیرکلامی
    شبکه های اجتماعی
    توئیتر

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-02-20
    1402-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران.
    استادیار گروه ارتباطات و رسانه دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، مرکزی، تهران ایران.
    استادیار گروه زبانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

    شاپا
    2383-062X
    2383-0638
    URI
    https://dx.doi.org/10.30465/ismc.2023.44541.2700
    https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8937.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1039961

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب