دوره 13, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکّر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری در دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان 

    محمدصالحی دارانی, صفورا؛ حری نجف آبادی, الهام (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه ی دانشجویان ...

  • بررسی عوامل موثر بر مدیریت همه گیری اطلاعات در شرایط شیوع کرونا 

    شهابی, وحید؛ شهابی, علی؛ پوریا نسب, آیدا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    همه گیری اطلاعات به شرایطی اطلاق می شود که اطلاعات وسیعی اعم از اطلاعات صحیح و غلط، در مورد یک مشکل ایجاد شود و این وسعت اطلاعات مانع دستیابی به راهکارهای موثر برای مدیریت آن شده که این شرایط در محیط های دیجیتال بخصوص در ...

  • رسانه ‏های نوپدید و دگرگونی فرهنگی در ایران 

    یراق بافان, مجید؛ امیرمظاهری, امیرمسعود؛ لبیبی, محمد مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    با ظهور رسانه ‏های نوپدید، بیشتر افراد برای انجام امور روزمره تا حد زیادی به این رسانه ها وابسته شده‏ اند. حال مسئله این است که دگرگونی های فرهنگی محصول از گسترش رسانه های نوپدید در ایران چیست؟ پاسخ این پرسش‌ می‌تواند به ...

  • تحلیل جامعه شناختی سیاستگذاری های فرهنگی و هنری گفتمان اصلاحات با تأکید بر تولیدات سینمایی (با مطالعه موردی فیلم متولد ماه مهر ساخته احمدرضا درویش) 

    زمانی عظیم, هوشنگ؛ راودراد, اعظم؛ رونقی نوتاش, مهناز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    در این مقاله سعی بر این بوده با مطالعه جامعه شناختی سیاست گذاری های فرهنگی ـ هنری گفتمان اصلاحات و تأثیر آن در تولیدات سینمایی و با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی،آثار تولید شده سینمایی مورد بررسی قرار گیرد. در نظام ...

  • تحلیل گفتمان اخبار شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال در خصوص حوادث مهر ماه 1401 ایران 

    فرامرزیانی, سعید؛ نورانی زنوز, لعیا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اخبار شبکه تلویزیونی ماهواره ای ایران اینترنشنال در مورد حوادث مهرماه 1401 با روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف است. جامعه آماری پژوهش کلیه اخبار مرتبط با این حوادث در مهرماه 1401 می باشد که این شبکه ...

  • واکاوی مولفه‌های مهم در حفظ مشتریان برتر بانک سینا (پژوهشی کیفی) 

    شیخ الاسلامی کندلوس, منصور؛ مزیدی شرف آبادی, علی محمد؛ افشانی, سیدعلیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    امروزه مدیران بانک‌ها برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتریان به سمت سایر بانک‌ها بیش از هر زمانی می‌بایست در پی درک نیازها و در خواسته‌های مشتریان باشند تا بتوانند نیازهای‌ آن‌ها را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها گام بردارند و ...

  • توسعه نظریه‌های ارتباط جمعی در محیط رسانه‌ای جدید 

    شاکری نژاد, محسن؛ ویسی سرچمی, ارسلان؛ سیدآقایی احمدی, سیده زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    آشنایی با حوزه ارتباطات و رسانه و درک آن که یکی از دلایل مهم صورت‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی است مستلزم نظریه‌پردازی، بازشناسایی و بازپردازی نظریه است. هدف مقالة حاضر بررسی وضعیت نظریه‌های ارتباط جمعی اجتماعی ـ رفتاری در ...

  • نقش حوزه حله در توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی 

    طاهری پور, زهرا؛ ملیحی, سید مصطفی؛ حسینی, سیدعبدالرحیم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    حوزه حله در سده های میانی جایگزین حوزه های بغداد و نجف شد. حلیان با فراغت سیاسی که درپی برچیده شدن خلافت عباسی ایجاد شده بود، گام های ارزشمندی در جهت توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی برداشتند. سرآمد حلیان در این عرصه محقق حلّی و ...

  • قانون گذاری برای اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی با تاکید بر حوزه ی تبلیغات 

    کرمی, سعید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    ظهور رسانه های دیجیتال موجب رشد پدیدهای تحت عنوان اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی در دهه ی گذشته گردیده که توجه زیادی را در محیط های آکادمیک و سطوح قانونگذاری به خود جلب نموده است. مقاله ی حاضر مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی ...

  • شبکه‌های مجازی و شکل‌گیری هویت مدرن (مطالعه موردی: جوانان تهرانی) 

    صابر, منوچهر؛ بشیر, حسن؛ مسعودی, امیدعلی؛ مجیدی قهرودی, نسیم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ...

  • بررسی انگیزۀ استفاده از ایموجی میان فعالان ایرانی حوزۀ رسانه در توئیتر 

    فغفوری آذر, پروین؛ آذری, غلامرضا؛ ایرجی, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از ابداع ایموجی‌ها در قالب نمادهای تصویری، امروزه شاهد تکوین زبانی نوین برای تعاملات انسانی در بستر شبکه‌های اجتماعی هستیم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی مقطعی بوده و ...

  • دومینوی رسانه‌ای چگونه شکل می‌گیرد؟ یک مطالعه کیفی در ایران 

    شاملو, کاظم؛ افشانی, سیدعلیرضا؛ روحانی, علی؛ مزیدی, علی محمد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    هدف پژوهش، واکاوی بستر‌ها و فرایندهای شکل‌گیری پدیده انتشار دومینویی یا همه‌گیری پیام در رسانه‌های اجتماعی با تاکید بر نقش کاربران بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینه‌ای است. جامعه‌ هدف، کارشناسان فعال در حوزه ...

  • بررسی عوامل موثر بر مدیریت همه گیری اطلاعات در شرایط شیوع کرونا 

    شهابی, وحید؛ شهابی, علی؛ پوریا نسب, آیدا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    همه گیری اطلاعات به شرایطی اطلاق می شود که اطلاعات وسیعی اعم از اطلاعات صحیح و غلط، در مورد یک مشکل ایجاد شود و این وسعت اطلاعات مانع دستیابی به راهکارهای موثر برای مدیریت آن شده که این شرایط در محیط های دیجیتال بخصوص در ...