| dc.contributor.author | قمی, محمّد | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسماعیلی, محمدجواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:08:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:08:23Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:08:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:08:23Z | |
| dc.date.issued | 2017-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-03-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قمی, محمّد, اسماعیلی, محمدجواد. (1396). «قِدَم و وحدت نفس»ازمنظر حکیم محمدصادق اردستانی. حکمت معاصر, 8(1), 1-27. doi: 10.30465/cw.2017.2718 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0689 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0697 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30465/cw.2017.2718 | |
| dc.identifier.uri | http://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2718.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/103833 | |
| dc.description.abstract | ابنسینا نفس را «روحانیة الحدوث و البقاء» و ملاصدرا آن را «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» میداند.ملامحمدصادق اردستانی در <em>الحکمة الصادقیة</em> معتقد است که حدوث نفس نه با تجرد آن سازگار است و نه با بقایآن. وی به قدم و وحدت نفس قائل شده است. ازدیدگاه ابنسینا و حکمای دیگر، قول به «قدم و وحدت نفس» با دو محذور اساسی مواجه است: 1. اگر نفس بعدازتعلق به بدن متکثر نشده باشد، بایدهمۀ انسانها در همۀ صفات یکسان میبودند؛ 2. اگر نفس بعدازتعلق به بدن متکثر شده باشد، امر مجرد بهنحو بالقوه و بالفعل انقسام میپذیرد. حکیم اردستانی در <em>الحکمة الصادقیة</em> مدعای خود را بهگونهای تبیین کرده است که با دو محذور یادشده مواجه نشود. در این نوشتار، با بهرهگیری از آثار فلسفی اردستانی، دیدگاه وی درباب نفس تبیین شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 259 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | حکمت معاصر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Contemporary Wisdom | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30465/cw.2017.2718 | |
| dc.subject | ابنسینا | fa_IR |
| dc.subject | اردستانی | fa_IR |
| dc.subject | قدم نفس | fa_IR |
| dc.subject | حدوث | fa_IR |
| dc.subject | جعل | fa_IR |
| dc.subject | الحکمة الصادقیة | fa_IR |
| dc.title | «قِدَم و وحدت نفس»ازمنظر حکیم محمدصادق اردستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 27 | |