«قِدَم و وحدت نفس»ازمنظر حکیم محمدصادق اردستانی
(ندگان)پدیدآور
قمی, محمّداسماعیلی, محمدجوادنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ابنسینا نفس را «روحانیة الحدوث و البقاء» و ملاصدرا آن را «جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» میداند.ملامحمدصادق اردستانی در الحکمة الصادقیة معتقد است که حدوث نفس نه با تجرد آن سازگار است و نه با بقایآن. وی به قدم و وحدت نفس قائل شده است. ازدیدگاه ابنسینا و حکمای دیگر، قول به «قدم و وحدت نفس» با دو محذور اساسی مواجه است: 1. اگر نفس بعدازتعلق به بدن متکثر نشده باشد، بایدهمۀ انسانها در همۀ صفات یکسان میبودند؛ 2. اگر نفس بعدازتعلق به بدن متکثر شده باشد، امر مجرد بهنحو بالقوه و بالفعل انقسام میپذیرد. حکیم اردستانی در الحکمة الصادقیة مدعای خود را بهگونهای تبیین کرده است که با دو محذور یادشده مواجه نشود. در این نوشتار، با بهرهگیری از آثار فلسفی اردستانی، دیدگاه وی درباب نفس تبیین شده است.
کلید واژگان
ابنسینااردستانی
قدم نفس
حدوث
جعل
الحکمة الصادقیة
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایراناستادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
شاپا
2383-06892383-0697




