مطالعه مفهوم کثرت به وحدت در آیینهکاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
(ندگان)پدیدآور
رعیتی, الههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آیینهکاری از متأخرترین هنرهای تزیینی ایران است که در تزیینات داخلی عمارات و باغها ظهور کرده، سپس در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه به کار بسته شد. فرم، تکنیک اجرا و رنگهای بهکاررفته در این هنر بسیار متنوع است و اعتبار خاصی به تزیینات ابنیه مذهبی داده است. مفهوم فلسفی-اسلامی کثرت به وحدت در برابر وحدت به کثرت از مهمترین مفاهیم فلسفه و هنر اسلامی است که در تمام شاخههای هنر اسلامی ازجمله معماری نمود بارز دارد. حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) یکی از بقاع متبرکه منسوب به فرزند امامان شیعه در شیراز است که اهمیت بسیار آن نزد متولیان و حکام، باعث شده تا بهترین عناصر تزیینی در این بنا به کار گرفتهشود. در این پژوهش مفهوم کثرت به وحدت و نماد آیینه در نظر عرفا و آیات قرآنی مطالعه شده و اهمیت آن نزد حکما و فیلسوفان متأخر برشمرده شده است. همچنین درباره آیینه کاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) نیز بررسی و مطالعه شده است. روش تحقیق بر مبنای مشاهده و عکسبرداری میدانی آیینهکاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و تحلیل دادهها بهصورت کیفی انجامگرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش مشخص نمود که مفهوم کثرت به وحدت در آیینهکاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مستتر است.
کلید واژگان
کثرت به وحدتبقاع متبرکه
شاهچراغ
آیینهکاری
شماره نشریه
1920تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد پژوهش هنر. پژوهشگرشاپا
2588-74752645-4742