• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه زنان
    • دوره 9, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌نامه زنان
    • دوره 9, ویژه نامه
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقد و تحلیل تقابل‏های جنسیتی در رمان خاله بازی

    (ندگان)پدیدآور
    حیاتی, زهرامسعودی, مژگان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    212.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ساختارگرایان تقابل‏های دوگانه را از مفاهیم بنیادین این رویکرد دانسته‏اند و در مطالعات ادبی براین باورند که یکی از سازه‏های متن، تقابل‏های دوگانه است که معنای پنهان آن را شکل می‏دهد. این تقابل‏ها در متون مختلف به شکل‏های متفاوتی بروز پیدا می‏کنند و می‏توان با تحلیل نوع و شیوۀ به کارگیری آن‏ها، به معنای پنهان متن دست یافت. مبنای تعیین تقابل‏ها، سه سطح اصلی روایت است: الف-رویدادها و پیرنگ؛ ب-شخصیت و شخصیت‏پردازی؛ ج-نماد و نمادپردازی. از تحلیل تقابل‏‎هایی که در پس نگاه جنسیتی متن وجود دارد، این نتیجه برمی‏آید که در رمان خاله‏بازی، تقابل‏های مرتبط با مفاهیم جنسیتی به‏نحوی بازتولید می‏شوند که دو سوی آن‏ها در نقطه‏ای به تعادل می‏رسند و به تعبیر دیگر، نویسنده در انتخاب و ترجیح بین دوسوی تقابل‏ها، جانب میانه‏ای را نگاه می‏دارد؛ چنانکه درباره زن نازا و زن بارور، زنی که با ذهن فرهیخته خود قدرت تربیت و پرورش دارد، برگزیده می‏شود. در این مقاله تقابل‎هایی که نشان‏دهندۀ نگاه جنسیتی رمان خاله‏بازی است و می‏تواند در مطالعات جامعه‏شناختی و به‏ویژه مطالعات زنان مورد استفاده قرارگیرد، استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان
    نقد جنسیتی
    تحلیل تقابل‏ها
    خاله‏بازی
    بلقیس سلیمانی

    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    دانش آموخته کارشناسی ارشد

    شاپا
    2383-0743
    2383-0751
    URI
    http://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_3504.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/103609

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب