دوره 8, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • چیستی «معرفت‌شناسی» و تمایز آن از دانش‌های همگن، با تأکید بر مهم‌ترین ثمره آن 

    خانی, محمد؛ احمد خان بیگی, مهدی (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    دانش معرفت‌شناسی به سبب غایتی که در پی آن است، از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که هیچ دانشی از آن بی‌نیاز نیست؛ زیرا معتبر بودن گزاره‌های دیگر علوم، در گرو مسئله ارزش شناخت و معیار صدق است که مهم‌ترین مسئله «معرفت‌شناسی» ...

  • آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم 

    نورمحمدی نجف آبادی, یحیی (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    متون درسی یکی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشی‌اند که نقش عمده‌ای در فرایند تعلیم و تعلُّم دارند و همواره مورد اهتمام برنامه‌ریزان آموزشی بوده‌اند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیب‌شناسی کتاب‌های درسی در راستای اصلاح، ...

  • تحلیل ادخال خداشناسی در امور عامه به‌وسیله تبیین عرض ذات، از دیدگاه محمدرضا مظفر و مرتضی مطهری 

    حاجی زاده, حسین؛ حاجی پور, حسین (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    پیشینه تقسیم‌بندی علوم به یونان باستان برمی‌گردد. از حکمای یونانی می‌توان از ارسطو نام برد که برخی او را نخستین کسی می‌دانند که توانست علوم را تقسیم و طبقه‌بندی کند. او حکمت را به نظری و عملی، و حکمت نظری را به ریاضیات، ...

  • تنقیح مبانی انسان‌شناختی آموزه کمال در عرفان نظری 

    نقوی, سیده عالیه؛ فرهودی, مصطفی؛ سهرابی فر, وحید (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    غایت آفرینش از منظر عرفان نظری به کمال رسیدن تک‌تک موجودات هستی است و شایسته‌ترین طریق برای تحقق آن را طریق انسان کامل دانسته‌اند. در تبیین این نگاه، پژوهش پیشِ‌رو به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به تنقیح مبانی انسان‌شناختی ناظر ...

  • بررسی چگونگی ارتقای عقل نظری در تعامل با دین و شهود 

    ثنایی, محمد (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    در حکمت متعالیه، عقل در تعامل با دین و شهود ارتقا می‌یابد؛ هم صعود بر فرازِ شهود حاصل ارتقای عقل است و هم فرود آوردن آن حقایق متعالی در آستان برهان، محصول رشدیافتگی عقل است. چنان‌که هم پیوند قلبی با دین و نفوذ حقیقت معارف ...

  • منافع و مضرات رواج فلسفه 

    شکراللهی, نادر (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    «فلسفه» در بحث رواج فلسفه یا نوعی شیوه اندیشیدن است یا محصولات فلسفی است که در کتب به ودیعت نهاده شده است. بحث از جواز یا عدم جواز رواج فلسفه به هر دو معنا در حوزه فعالیت عقل عملی قرار می‌گیرد. بعضی رواج فلسفه را دارای ...

  • نحوه اِسناد وجود به ماهیت در اندیشه علامه حسن‌زاده آملی 

    بهلول‌زاده, قاسم (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    تبحّر علامه حسن‌زاده آملی در حل مناقشات علمی و تجمیع نظرات مکاتب علمی در مسیر نیل به حقیقت، می‌تواند کمک بسزایی در فهم و تفسیر صحیح از اصالت وجود و معنای اعتباریّت ماهیت و امتداد آن در عصر حاضر داشته باشد. نوشته حاضر با ...

  • تناسخ و اقسام آن با تأکید بر تناسخ ملکوتی در فلسفه ملاصدرا و متون دینی شیعه 

    میرزایی, احمد؛ فیاضی, غلامرضا (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    تبیین فلسفی مفاهیم دینی از رسالت‌های فلسفه اسلامی است. آنچه قبل از ملاصدرا به‌عنوان تناسخ شناخته می‌شود، صرفاً تناسخ ملکی است که زوال روح از بدنی و پذیرش آن در بدنی دیگر است. ملاصدرا برای تبیین برخی از مفاهیم دینی، اصطلاح ...

  • تبیین علل و حکمت تضادها و تقابلات در جهان آفرینش از نگاه استاد مطهری 

    فاضلی, علیرضا؛ حسینی, علی؛ عدالتی نسب, محمد (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    تضاد از دید استاد مطهری ناسازگاری و تنازع میان دو موجود است که در آنِ واحد در وجود مجتمع‌اند و این تضاد مستقیماً به عالم ماده مربوط است. نگارنده در پژوهش پیشِ‌رو در پی تبیین چرایی و چگونگی تضادها، تقابلات، فواید، برکات، ...

  • نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی (آثار فردی و عملی) 

    سوری, روح الله؛ زرافشانی, علیرضا (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    نظریه امکان فقری از نوآوری‌های ملاصدراست. امکان فقری همان نیاز ذاتی ممکنات است، که برپایه آن هیچ استقلالی برای معلول قابل تصور نیست تا جایی که تصورِ ذهنی حقیقتِ معلول، بدون تصور علتش ممکن نیست. طراحی چنین نظریه بدیعی قطعاً ...

  • تحلیل تطبیقی حقیقت نفس‌الامر از منظر فیلسوفان و عارفان 

    کریم زاده, طاهر؛ لطفی, سلمان؛ معلمی, حسن (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    یکی از موضوعات مهم در فلسفه و عرفان که ثمرات هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی عمده‌ای بر آن مترتّب است، تبیین حقیقت نفس‌الامر است؛ چراکه حقیقت نفس‌الامر با صدق و کذب قضایا و گزاره‌های معرفتی، ارتباط مستقیم دارد. موضوع پژوهش ...

  • تحلیل تطبیقی آرای ویتگنشتاین و فارابی دربارۀ زبان و معنا 

    متقی زاده, عیسی؛ فریدونپور, کورش؛ هوشنگی ماهر, پرنیان (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)
    معنای زبان هدف اصلی در پژوهش‌های زبانی است. ویتگنشتاین دو دیدگاه نسبت به زبان داشت: اول، زبان را تصویری از عالم می‌دانست؛ یعنی واژگان ارجاع‌ناپذیر به محسوسات را بی‌معنا می‌پنداشت؛ دوم، معنای زبان را تابع کارکرد آن در ...

  • سرمقاله 15 

    سوری, روح الله (مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی, 2023-02-20)